fredag 5 april 2019

Poesi kärlek

Där vart den en visa som sjöng sig själv, en vildes rus och en spelmans saga. Min kärlek föddes vid Oaiso älv, där laxarna hoppa och gäddorna jaga. Ja, jo det har jag gjort.


Poesi kärlek

Blev en del poesi när jag var tonåring, innan jag gick över till prosa. Kommer inte ihåg hur de gick, men dikterna handlade väl om vad de flesta tonåringars dikter gör. Det handlade kanske inte om att beskriva vad kärlek är.


Mer handlade det nog om obesvarad kärlek. Lisa Jakobsson Erik Holmlund Tina Harr. Kärlek är någonting som utspelar sig språkligt – i gester, kommunikation, oförmågan därtill, mellan det att lyssna, förstå och prata. Kanske hade man kunnat kalla det en uppmärksamhetsform, ett sätt att vara på gentemot den andra, och att kärleksdikten är poesins ursprung – Iliaden är ett kärlekskrig – är nog ingen slump.


Jag vill att du ger mig all din kärlek. Men det går inte så länge du inte finns här. Hoppa till navigering Hoppa till sök. Kärleksdikter - kärleksverser - dikter om kärlek. Varför ska man läsa poesi i skolan?


Teman: Döden, Ensamhet, Folktro och skräck, Höst, Kärlek ,. När vi var tonåringar fick vi Kärlek och uppror i våra händer. Den innehöll 2dikter för unga, skrivna av moderna och samtida svenskspråkiga poeter. När vi läste den förstod vi att poesi kunde se ut hur som helst. Att den kunde vara omedelbar, oberäknelig, obehaglig och otrolig.


Ett perfekt sätt att uttrycka din kärlek och uppskattning för din älskade på Alla hjärtans dag är med en kärleksdikt. Antingen du använder dikter från kända poeter eller själv skriver några rader, kommer en dikt att få din älskade att känna sig speciell och omtyckt. Sidor i kategorin Kärlek Följande 1sidor (av totalt 140) finns i denna kategori.


Nu finns alla 1dikter från En dikt om Dan samlade i en bok: EN DIKT OM DAN – 1dikter om kärlek. Jag har valt att trycka dikterna på ett litet finare papper, så boken är riktigt vacker. Omslaget har duktiga formgivaren Markus Moström gjort. Alltid bra priser, fri frakt från 1kr och snabb leverans. Välkommen att läsa, publicera och.


Gamla Papper Tyska Font. Poesi Romantik Kärlek. Fram till februari läggs nya texter ut löpande. Alla växter och alla djur är kärlek på planeten. Skövlar människan dem, skövlar människan kärleken till sig själv.


Kärlekens ande är i dag så skadad att den flyger inte längre med lätta vingar. Men poesin, som bokstavligen räddat livet på honom, där han delat med sig av smärta och lidande och besjungit mången kärlek och passion, hade han lagt på hyllan. Jag kände ju inga poeter och har inte heller läst så mycket poesi i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg