måndag 22 april 2019

Jag vill ha ensam vårdnad

Den andra föräldern vill att barnet ska flytta till annan ort, vad gör jag ? Vårdnad , boende och umgänge – vad betyder de olika begreppen? Kan jag ha rätt till umgänge utan att vara förälder? Jag vill ha umgänge med mitt barn – hur gör jag ? Att en förälder har ensam vårdnad innebär att man ensam är juridiskt ansvarig för barnet, det vill säga att man till exempel har rätt att bestämma om barnets skolgång och sjukvård.


Jag kommer i mitt svar att redovisa för vad som krävs för att enskild vårdnad ska kunna utdömas.

Det föreligger en presumtion för gemensam vårdnad vilket innebär att man inte bara hur som helst förlägger att enskild vårdnad ska föreligga - gemensam vårdnad är utgångspunkten och det som man vill föredra. Det är inte helt ovanligt att stöta på mammor här på Fl eller irl som vill ha ensam vårdnad när barnet. Pappa undrar hur han kan få ensam vårdnad om barnen efter att mamma flyttat till Australien.


SvD:s familjeadvokat Caroline Elander Knip förklarar skillnaden mellan. Jag hade inget val, denna person vill inte samarbeta. Och jag kan inte se på detta längre. Jag kan inte leva resten av vårt barns uppväxt med en person som inte vill samarbeta , som bara ska jäklas.


Det måste sluta för barnens skull.

Om rätten kommer fram till att en av föräldrarna ska ha enskild vårdnad (ofta kallat ensam vårdnad ) så beslutas även hur mycket barnet ska ha rätt till umgänge med den andra föräldern. En vårdnadstvist ska man inte fatta beslut om lättvindigt då den oftast påverkar både barn och vuxna på ett mycket omfattande sätt. När du vill ansöka om ensam vårdnad bör du först vända dig till den andra föräldern och förklara hur du tänker kring vårdnaden och varför du vill ha ensam vårdnad. Det bör göras klart att umgänget med barnet inte påverkas i någon större utsträckning av vem som har vårdnaden. Att väcka talan innebär att föräldern ger in en stämningsansökan till tingsrätten.


Ensam vårdnad när föräldrarna inte är överens. Om ni är oense om vårdnaden. I detta fall kan det också vara bra att anlita en advokat.


Tingsrätten beslutar sedan utifrån barnets bästa. Målet är alltid gemensam vårdnad om det är till barnets. Du måste ha goda skäl för att du vill ha ensam vårdnad , och i all huvudsak är det barnets bästa som är väglädande för domstolens beslut. to your account.


Mitt barns mor vill ha ensam vårdnad om vår gemensamma dotter. Jag får inga anledningar till varför och jag kan heller inte komma på några själv. Jag har jobb, jag har inget missbruk, jag älskar min dotter, jag sköter mina helger jag ska ha henne (varannan), jag betalar underhållet i tid. Jag sätter alltid min dotter främst!


Vid ensam vårdnad är det en vårdnadshavare ensam som beslutar i sådana frågor.

Om föräldrarna ska ha gemensam vårdnad eller om en förälder ska ha ensam vårdnad kan regleras genom ett skriftligt avtal som socialnämnden måste godkänna (kap. § FB) eller genom en dom från en domstol. Nedan reder vi ut begreppen kring hur en vårdnadstvist går till och vad som gäller för ensam vårdnad och gemensam vårdnad. Det kan hända, efter att man har beslutat sig för att gå skilda vägar, att det är svårt att enas om vem som skall ha vårdnaden för barnet eller barnen. Sonen är född och uppväxt här, men vi har ingen annan anknytning hit förutom att pappan vill bo och leva här.


En familj som han knappt lär känna nu och som finns i hans tankar hela tiden. Gemensam vårdnad efter skilsmässa. Om föräldrarna skiljer sig eller separerar fortsätter de ändå att ha gemensam vårdnad , om de inte båda motsäger sig det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg