fredag 18 oktober 2019

Särbo med barn

Anna Bennich Karlstedt menar att kärnfamiljen generellt tycks vara under omprövning, och att det har blivit vanligare att leva ihop på andra sätt än den klassiska mamma, pappa, barn -modellen. Det mer individualistiska sättet att leva i dag påverkar också det faktum att man väljer att vara särbo , tror hon. Förutsättningen för att vara särbo är att man har rå det är ett betydligt dyrare sätt att leva. Vissa har barn sedan tidigare förhållanden och tycker att ett nytt förhållande på halvtid är lagom.


Det barn behöver är föräldrar som mår bra, som trivs med sig själva.

Om relationen fungerar bättre om man bor på olika håll så är det positivt för barnen. När föräldrar har separerat så har barnen ofta en hemlig dröm om att föräldrarna ska bli ihop igen. Har nu fått vårat tredje barn och planerar väl att flytta ihop igen inom en tid. Sambo ngr år, nu särbos. Slipper hans barn och hemska ex( mamman soc anmäld av skolan och grannar) slipper se all skit, sorry!


Det jobbiga är att inte somna ihop så ofta. Och att bi har ett gemensamt barn , som pga pappans större barn , inte får träffas så ofta.

Jag jobbar heltid med administration i en storsta trivs väldigt bra på arbetet. Det är full fart med trevliga kolleger. Har vuxna barn , barnbarn och vänner som jag umgås med. Min särbo bor på landet i fint hus. Han gick i pension relativt tidigt, vid års ålder.


Jag lever i en särbo relation idag. Med en kvinna som har tre barn. Vi har tagit det väldigt lugnt. Efter ett år fick de veta att vi var ett par.


Fram tills dess träffades vi kanske en gång eventuellt i veckan, oftast inte alls när vi hade barn. Jag är inte särbo (och inte sambo heller) men för mig vore tveklöst särbo det bästa alternativet i nuläget. Barnen har fått lära känna varandra, som de de är. Jag kan inte se någon som helst lockelse i att bo ihop med någon och har ingen lust att dela vardagsliv med en man. En man i mitt liv är inte detsamma som gemensam soppåse.


I sitt arbete som psykolog har han den senaste tiden jobbat mycket med bonusfamiljer och tycker att frågan om att flytta ihop med någon ny efter skilsmässan, i synnerhet om det finns barn hemma, är svår.

Man är jättekära och vill vara med varandra hela tiden, men det är inte säkert att barnen är så förälskade. Problemet är att min fru inte vill det jag vill. Om ditt barn bor hos dig ungefär halva tiden kan du få bostadsbidrag om du har vårdnaden om barnet.


Veckans fråga till mig som jag valt ut är nog inte så ovanlig egentligen. Vad innebär det att vara särbo ? Det finns inte någon lag som reglerar särbos rättigheter och skyldigheter. På motsvarande sätt finns det inte någon juridisk definition för särbo.


Två personer är särbos om de är i ett äktenskapsliknande förhållande utan att bo tillsammans. Vilka är några av orsakerna till att människor vill leva som särbo ? Särbos behöver inte vara gifta. En sak som spelar en stor roll är om någon har bott med en partner tidigare.


De som har det är mer benägna att föredra att leva som särbo med sin nya partner. Många erfar att när de som par bor var och en för sig så känner de sig friare i förhållandet. Det finns många som lever som särbo för att deras förhållande fungerar bäst så. Jag hade personligen nog varit olycklig som särbo eftersom jag tycker om att ha folk runt mig hela tiden. Jag hade inte klarat av att bo helt ensam men det är såklart helt individuellt hur man är.


Vissa trivs bäst att ha sitt eget ställe. Hans barn gillar mig inte – nu vill han vara särbo. Jag har bott med en man i lite över två år.


Det följer av att endast barn födda av gifta kvinnor med automatik anses ha kvinnans partner som biologisk far, så kallad faderskapspresumtion. Om faderskapet bekräftas gäller sedan samma regler som vid äktenskap i förhållande till barnet. Vi är båda år, har barn vardera (tonåringar) och allt fungerar klockrent där.


Han kommer från en år lång relation där hon var den som bröt, till sommaren är det år sen de skiljdes och hon är sambo med en ny man sen ca år sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg