torsdag 18 januari 2018

Problemskapande beteende lågaffektivt bemötande

Problemskapande beteende lågaffektivt bemötande

Ofta reagerar de med samma affekt som de presenteras för. Orsaken till det är att affekt smittar, men att de flesta av oss som ganska små lär oss att skilja på om det är vår egen affekt eller någon annans vi känner. Vilka strategier och vilket bemötande man har i de situationerna är avgörande för hur dessa situationer utvecklar sig och därför är det viktigt att man har kunskap och beredskap att möta människor i kaos. Under en kurs i lågaffektivt bemötande får du lära dig om hur du hanterar problemskapande och utmanande beteenden.


Kurserna riktar främst in sig till dig som vill lära dig undvika konflikter och utbrott och som arbetar inom vår skola och omsorg. Med ett lågaffektivt bemötande , till exempel genom avledning och kravanpassning, kan ofta problemskapande beteende undvikas hos såväl barn som vuxna, med eller utan neuropsykiatriska svårigheter. I din statistik får du ett pajdiagram som visar vilka problemskapande beteenden du kartlagt. Tryck på de olika delarna i pajdiagrammet för att få råd på hur du kan bemöta respektive beteende på ett lågaffektivt sätt. En stor utmaning för dig som pedagog kan vara att förstå och förebygga problemskapande situationer.


Teorierna och modellerna som presenteras i föreläsningen utgår från arbete med barn och elever inom autismspektrum. Dessa teorier och modeller är användbara även när det gäller att förstå och arbeta med andra typer av utmanande. Det handlar om att ha förståelse om varför individen tar till problemskapande beteende. An ethics based model for choice of use of autonomy limitations (such as clinical holding) in somatic care of children. Self Control and Challenging behaviour.


Lågaffektivt Bemötande. Auto-Control y Conductas Desafiantes. Utvecklingsrelaterade. Det är viktigt att förstå att mitt i krisen kan jag inte lösa något, då handlar det bara om att få ner affektnivån hos eleven så att situationen snabbast möjligt går över, säger Johan Sander. Konflikter och beteendeproblem är ofta vardag i förskolan.


Den här boken visar hur personalen kan tänka och agera i mötet med barnen i en mängd utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande och handlar bland annat om att anpassa krav samt hantera konflikter och fysiskt våld. Mycket annat beteende som vi reagerar på är dock inte farligt.


Problemskapande beteende lågaffektivt bemötande

Enligt Hejlskov innebär det att vi kanske inte behöver handskas med det på en gång utan kan anlägga en strategi för hur vi kan ändra det. Låg-affektivt bemötande : En utgångspunkt i låg-affektivt bemötande är att möta eleven på ett sätt som inte ökar dennes affekt. Appen är utvecklad i samarbete med psykologer som har lång erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande och problemskapande beteende. Jag arbetar med lågaffektivt bemötande som metod vid problemskapande beteenden. Problemskapande beteenden kan till exempel vara vål skadegörelse eller självskadebeteenden.


Bo Hejlskov Elvén: Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. Det är beteenden hos en brukare som upplevs som problem av personalen. Men det är också en hållning och förståelse för hur stress uppkommer och utvecklas och hur omgivningen behöver förstå vissa viktiga premisser för att människor ska må bra, lär sig och utvecklas.


Vi undviker alla former av bestraffningar. Den utgår från att alla vill bete sig bra, om de får chansen. Man måste tro på människors förmåga att göra rätt för sig om man vill påverka dem i rätt riktning. Både skolpersonalen och elevhälsopersonalen upplever att deras kunskaper kring problemskapande beteende och lågaffektivt bemötande har ökat.


De upplever att de blivit tryggare i hur de kan hantera svåra situationer. I utvärderingen har vi försökt titta närmre på skolpersonalens tankar och inställning till problemskapande beteende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg