onsdag 5 april 2017

Vad ingår i bodelning

Reglerna om vad som ingå finns främst i kap. Huvudprincipen är att båda parter ska få med sig lika mycket ur skilsmässan. Vad ingår i en bodelning mellan sambor. Vad gäller sambor så sker bodelning på begäran av sambo efter separation eller dödsfall.


Om ingen av samborna begärt bodelning inom ett år efter det att samboförhållandet upphörde förlorar de rätten till bodelning och vardera parten behåller sin egendom.

I bodelning skall makarnas giftorättsgods ingå. Varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk, liksom personliga presenter. Om den ena maken är dö gäller denna rätt endast för den efterlevande maken. Det finns dock en begränsning vad avser skulder som avser enskild egendom.


Då huset är hans enskilda egendom, hade jag inget annat val än att flytta. Hans inställning att allt det han betalat är hans, och jag fick då endast ta mina personliga saker. Vad avser äktenskap som varat endast en kort tid tillämpas denna regel ofta som en femårsregel.

Det är således först efter fem år som allt giftorättsgods ingår i bodelningen. Bodelning mellan makar har sitt lagstöd i äktenskapsbalkens kapitel 10: kap. Vid en bodelning beräknas makarnas andelar i boet genom att så mycket dras av från respektive makes giftorättsgods att det täcker makens skulder.


Vad som återstår av makarnas giftorättsgods sedan skuldtäckning skett, ska läggas samman och delas lika mellan makarna. Vad som anges nedan är det vanligaste. Om det är olämpligt med hänsyn till makarnas ekonomi kan undantag ske från detta.


Detta framgår av ÄktB 11:1-3. Ersättning för upphovsrätt Ersättning för upphovsrätt som make fått innan bodelningstillfället ska tas med i bodelning , men inte kommande ersättningar eller arvoden för upphovsrätten. Oöverlåtbara eller personliga rättigheter ska inte ingå i bodelningen om detta strider mot vad som gäller för rättigheten (kap. § st. äktenskapsbalken). I regel ska varken tjänstepension eller allmän pension tas med i bodelningen , eftersom dessa ofta är oöverlåtbara.


Vid bodelning mellan sambor är det endast samboegendom som ska ingå i bodelningen. I en bodelning mellan sambor ingår endast samboegendom. Samboegendom är bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. Det spelar alltså ingen roll vem som står på kontraktet eller vem som betalat mest.


Båda parter har rätt till halva värdet av samboegendomen i samband med bodelningen vid en separation.

När makar separerar ska tillgångarna delas mellan dem, det är detta som kallas bodelning. Allt som inte utgör enskild egendom anses vara giftorättsgods. Den enskilda egendomen ska inte ingå i bodelningen. Jag och min hustru ska skiljas och nu undrar jag om den bil och båt jag har köpt i mitt namn och betalt ska ingå i bodelningen. Min fru har också under vårt äktenskap genomgått skönhetsoperationer som varit dyra.


Många sambor saknar kunskap om sambolagen och de bodelningsregler som gäller mellan sambor. De som inte vill gifta sig utan bo ihop som sambor bör absolut sätta sig in i vad det innebär att vara sambor rent juridiskt. Om tjänstepensionen ska ingå i bodelningen eller inte beror på hur den är utformad.


Ni kan upprätta ett äktenskapsförord för att bestämma vilken egendom som ska vara enskild och vilken som ska vara giftorättsgods. Tjänstepensionen kan dock vara av sådan art att den inte ens enligt ett äktenskapsförord ska ingå i bodelningen. I så fall tror jag inte att lägenheten skulle ingå i en bodelning , eftersom den varken är er gemensamma bostad eller har köpts med syftet att använda den gemensamt. Har ni själva bott i lägenheten bör det dock räknas som gemensam egendom och ingå i eventuell bodelning. Tillgångar förvärvade genom arv, bodelning eller gåva.


Beskattning av lagertillgångar under innehavstiden. Så här fungerar bodelning vid skilsmässa Vilka skulder ingår i en bodelning ? Vem har rätt till hyresrätten vid skilsmässa? När kan jag köpa ny bostad?


Måste jag ge min maka pengar vid en bodelning när vi skiljer oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg