tisdag 10 december 2019

Tankar om kärlek

En föreläsning om kärlek som kulturellt och kemiskt fenomen. Stiftelsen Baculus Deperditus (Den förlorade kräklan) bjuder in till högtidsdag i Lunds domkyrka den maj klockan 18. Under rubriken Tankar om - kärlek föreläser docent Mia-Marie Hammarlin och professor Ulf Ellervik utifrån respektive specialområde.


Allting är möjligt om man bara försöker, tänkte jag. Vi tackar Erik för hans tankar om kärlek och vill du också vara en kärleksängel och dela med dig av dina kärleksdikter till andra människor. Det är dråpligt men lika ofta får man sig en tankeställare.

Barns tankar om kärlek är en bedårande presentbok, där barn mellan och år förmedlar sina erfarenheter av egna och de vuxnas kärleksbekymmer. När prästen frågar om de vill vara gifta hela livet svarar de naturligtvis ja. För de har inte mött den andre ännu. Om det är din mamma kan du kyssa henne när som helst.


Men om det är någon annan måste du fråga först. Jag ser på det så här: Att kyssas är kul om du tycker om det, men det är ett fritt land och ingen borde tvingas till det. Hur får man kärleken att vara?


Tankar om kärlek – Skillnaden mellan att älska som människa och konsten att älska med sin själ.

Citat om kärlek och mod. Kärlek är något vi alla vet om. Våra föräldrar, pojkvän, barn, husdjur, vänner etc. Dessa citat av kärlek visar de saker du behöver veta och se. Utan kärlek finns inget liv.


Jag hoppas att du kommer att dela sjuka med de du älskar. Varför är jag så transparent, så öppen? Arenan är Finlands största tjänst för webb-tv och -radio. Yle Arenan erbjuder radio- och tv-program, direktsändningar. Men den fantastiska värld där kärlekens lov får råda är tyvärr en utopi i den värld som vi lever i idag.


Min åsikt är att vi människor är mer styrda av drifter än vi själva vill erkänna. Men innan jag ger mig in i kärlekens “tanketräsk” vill jag berätta om grekiska språkets syn på kärlek. Särskilt om du stöttat och trott på oss i dåliga tider. Då känner vi att du är rätt för oss. Lorens 3 Lidköping Om en dejt tittar bort eller plötsligt blir distraherad när notan kommer så känner jag mig utnyttjad.


Tommy 2 Stockholm Det är inget snack om saken – en tjej som kan laga mat får mitt hjärta att smälta. Barns tankar om barn Grethe Dirckinck-Holmfeld Ofta häpnar vi som vuxna över de klarsynta och ofta obarmhärtigt ärliga kommentarer och meningar som kan komma ur barns munnar. Jag tror att de flesta har någon som älskar dem, det tvivlar jag faktiskt inte på, men att känna det själv, det är en helt annan sak.

Det finns filmer som handlar om kärlek. Sedan finns det filmer som handlar om äkta kärlek. Med det menar jag filmer vars handling är tagna från verkligheten. Den största och mest fina kärlekshistoria är mellan Johnny Cash och June Carter.


Filmen Walk The Line gick rakt in i hjärtat på mig. Det var som Amors Pilar hade fått sitt eget liv. En hälsosam och uppriktig kärlek är fri från baktankar. Kanske är vi i denna värld för att söka efter kärlek , finna den och förlora den, om och om igen. Med varje kärlek blir vi pånyttfödda, och med varje kärlek som tar slut samlar vi ett nytt sår.


Jag är täckt av stolta ärr. Letar du efter visdomsord om kärlek eller citat om kärlek har du kommit rätt! Här är vår samling med visa ord om kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg