måndag 8 oktober 2018

Tips på att sluta snusa

Sluta snusa i dag med effektivt program. Stort utbud av produkter och varumärken. Snabb leverans och bra priser.


Tips på att sluta snusa

Kronans Apotek hjälper dig att vara friskare på insidan och vackrare på utsidan. Håller ner det pga amningen. Jag har berättat för min man att jag snusar. Allt är bra mellan oss igen. Men han retar sig på att jag snusar , då jag ammar.


Vilket är förståeligt. Själv tycker jag dock att jag tar så pass lite, och även om jag önskar att det vore annorlunda känner jag ingen genuin vilja att sluta snusa. Det är ofta lättare att sluta snusa om du vet varför du vill sluta.


Tips på att sluta snusa

Varför vill jag sluta snusa ? Börja med att minska mängden snus du använder. När du har bestämt dig för att sluta är det bra om du sakta minskar. Att sluta snusa är ett stort steg för din hälsa och minskar risken för flera sjukdomar. Här har vi samlat alla tips du behöver för att övervinna abstinensen, nikotinberoendet och vanan. Fixar man inte att sluta på egen hand finns det många andra smarta sätt.


Psykologen Agneta Hjalmarson har jobbat med tobaksavvänjning i år. Det handlar om vad man är beredd att satsa och vad man kan stå ut med för obehag, säger hon. Här är hennes bästa tips på att bryta vanan – och vilka receptfria preparat som fungerar bäst. För snusandet kostar, både på din hälsa och din plånbok. För dig som vill sluta snusa finns det hjälp och tips att få på vägen mot ett snusfritt liv.


Längst ner i artikeln kan du göra ett snustest och jämföra ditt snusberoende med andra snusare. Efter genomfört test får du svar på hur mycket hjälp du behöver för att sluta snusa. Ett par tips är den före detta elitidrottaren Paul Übelackers bok Prillan och bollen: mitt liv med snusen och sporten, och psykologen Fredrik Hillvessons Snusfri på tre veckor: konsten att sluta snusa utan att gå i bitar. Det får var och en räkna ut själv.


Jag kan ju inte som läkare förorda ett missbruk framför ett annat. Det är som att säga till en alkoholist att det är bättre med vitt vin än whisky. Snus är inget hälsopreparat även om det inte innebär samma höga hälsorisker som rökning. FAKTA Vill du sluta snusa ? Mina bästa tips är att se det hela seriöst. Det är inte realistiskt att sluta snusa på ett par dagar eller veckor efter att ha snusat i åratal eller decennier.


Massor av tips , råd och erfarenheter om att sluta snusa. Ett stort forum där före detta snusare kan utbyta erfarenheter och diskutera. Det är bra att berätta för någon att du slutar snusa.


Någon som du tror kommer att peppa och stötta dig. Det kan till exempel vara en kompis, ett syskon, någon du är ihop me en förälder eller skolsköterskan. Att berätta att du slutar snusa för någon annan, kan göra att det känns ännu viktigare att sluta snusa. Alla som gått i tankarna att sluta snusa eller röka har säkert någon gång räknat på den ekonomiska vinningen.


Tips på att sluta snusa

Hur mycket man tjänar på att sluta är såklart individuellt, men oavsett så finns det mycket pengar du spar på ett år. En motivationshöjare är att ha ett ställe att lägga fysiska pengar en gång i månaden. Precis som med alla mål i livet så är det viktigt att sätta ett datum då du ska sluta helt med snuset. Och då gäller det att verkligen sluta helt.


Därför gör du rätt i att slänga allt snus du har i hemmet kvällen innan stoppdagen, enligt UMO. Det är lättare att sluta snusa om du är beredd på hur det kommer att kännas. Du som funderar på att sluta snusa har redan kommit ett bra steg på vägen mot ett nikotinfritt liv.


Det största hindret sitter mentalt, och med rätt hjälpmedel kommer du snart att bli av med beroendet. Förutom att spara en hel del pengar när du slutar snusa , vilket du verkligen kommer göra med tanke på vad varje snusdosa kostar. För att lyckas sluta snusa krävs det att du angriper beroendet från flera håll. Det var först när jag gjorde det som jag lyckades bli snusfri på allvar. Här är några sluta snusa - tips som hjälper dig att bearbeta problemet på flera olika nivåer.


Men det tog inte länge innan jag började bli förbannad över småsaker och fick en jäkla huvudvärk som bonus. Blev otroligt slö dessutom men kunde ändå inte sova om nätterna, samt att ha det där suget hela tiden, att alltid känna för att ta en snus. Tro på att du kan sluta.


Beslutet att sluta röka eller snusa är ofta resultatet av ett personligt övervägande av för- och nackdelar. Snus innehåller nikotin som är mycket beroendeframkallande och kan orsaka flera hälsoproblem. När du vill sluta snusa är det till din fördel om du verkligen har bestämt dig för att lyckas.


Läs vidare för tips om hur du kan sluta. Anledningen till att man blir beroende av snus är på grund av nikotinet det innehåller. Nikotin är den mest beroendeframkallande ingrediensen i snus som tas upp av blodkärl i munnen och når hjärnan inom minuter.


Beroende på hur allvarligt ditt beroende är kan du känna av biverkningar av att sluta snusa inom några timmar. Abstinensbesvär brukar gå över inom en eller två veckor men kan hålla i sig i månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg