måndag 8 oktober 2018

Hur vet man om man kan bli gravid

Discover Man With A Man. Hur vet man att man är gravid ? Enklaste sättet att ta reda på om man är gravid är att köpa ett graviditetstest på apoteket. Alternativt kan man lämna ett urinprov på MVC eller ungdomsmottagningen. Allra bäst är att göra testet på morgonen då urinen är som mest koncentrerad.


Testen idag är mycket tillförlitliga och enkla att.

Att försöka pricka in rätt stämning för sex när kalendern signalerar ägglossning är inte alltid lätt. Därför brukar man prata om vikten av ”ett regelbundet samliv” för den som vill bli gravid. Hur tidigt en graviditet upptäcks beror också på hur uppmärksam du är. En del märker av graviditeten tidigt, kanske för att de gärna vill bli gravida , eller för att de är oroliga för att bli det.


Andra inser inte att de är gravida förrän långt in i graviditeten. Normalt tar det ett eller högst ett par år från det att man börjat försöka få barn till dess att kvinnan blir gravid. Ibland blir kvinnan inte gravid trots år av idogt försökande.


Om man misstänker att fertiliteten är nedsatt brukar både mannen och kvinnan få gå igenom en utredning.

Sök vård tidigare om ni vet att en graviditet kan vara svår att få till utan hjälp. Man brukar säga att chansen att bli gravid ligger runt procent varje månad om man försöker bli gravid och har sex vid ungefär rätt tidpunkt – vid ägglossning. Du som vill bli gravid har oregelbunden mens. Av de kvinnor som blir med barn har ungefär hälften blivit gravida under de första 2-månaderna.


Som du vet är du som mest fertil på ägglossningsdagen och upp till fem dagar innan. När testet ger utslag är det således omedelbart dags att försöka bli gravid. Användning av ägglossningstest för att veta när man kan bli gravid är en metod som ofta ger ett något större fönster än övriga metoder. Jag hoppas inte att jag trampar på någons tå, vilket inte är meningen då jag vet att det kan ta tid att bli med barn och ingenting jag alls tar för givet.


Någon som delar min oro? Fråga: Jag tror jag är gravid … Har en del symtom men vet inte om jag bara är skengravid. Grejen är att jag inte ens visste att man kan ha symtom som sura uppstötningar, men det har jag fått, bara för ngn dag sen. Jag får det när jag äter och dricker och även när jag inte äter ngt ibland.


Hur minskar man risken för missfall? Man kan undvika kända riskfaktorer och till exempel inte röka, inte dricka mycket alkohol eller stora mängder kaffe. Ett par av dem vi har frågat säger att man också kan låta bli att vänta för länge med att skaffa barn, men det är oftast ett lite senkommet råd när man läser detta. Jag har alltid tagit för givet att mens är ett säkert tecken på att man inte är gravid.


Men nu har jag fått höra om en tjej som hade regelbundna blödningar under sin graviditet som hon antog var mens. Jag undrar hur man kan skilja mellan mens och blödningar som kan förekomma under graviditet?

Inget preventivmedel är 1 effektivt för att förhindra graviditet, så även om du har använt preventivmedel kan du fortfarande bli gravid. Endast drygt en tredjedel av friska par som försöker, kommer att bli gravida under den första månaden. Gör ett test så snart som möjligt för att vara säker. Om du vill veta mer om vad som kan orsaka fertilitetsproblem hos kvinnor, män och par kan du läsa om några av de vanligaste tillstånden och orsakerna till fertilitetsproblem nedan.


En stark önskan om att bli gravid kan till och med leda till en växande mage - och en såkallad inbillad graviditet. Många förväxlar också tecken på att det faktiskt är menstruationen som kommer och inte att man är gravid. Kan det lossa ett ägg då? Har någon här blivit gravid under amning? Jag vill inte bara tvärsluta amma för min sons skull, men försöker ju trappa ner så smått, även om det går SAKTA!


Om man sen bli gravid - hur vet man det när mensen ändå inte kommit? Har ej mått illa med mina tidigare barn. Hur stor är effekten av kaffe vet man inte med säkerhet, men att sådan finns råder inga tvivel om.


Du bär också minska fett- och sockerinnehållet i maten. Det är helt bekräftad att fetman minskar chanserna att bli gravid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg