onsdag 11 oktober 2017

Varför leker barn

För många barn som befinner sig i utsatta situationer så finns det inte förutsättningar för att kunna leka. De viktigaste förutsättningarna för lek är ti utrymme och trygghet. Barn mellan ett och tre år tycker ofta om att vara tillsammans med andra barn i sin egen ålder och storlek.


De härmar gärna varandra och leker samma lekar. Barnen leker oftast inte med varandra, utan bredvid varandra.

Barn runt ett till ett och ett halvt år vill gärna göra som de vuxna gör. Lekens funktion - varför leker barn ? Många lekforskare är genuint intresserade av frågan vilken funktion eller vilka funktioner leken har i ungas liv. Jag hör till denna skara och jag gjorde därför en översikt över de förslag som finns, när jag arbetade med min avhandling. Varför leker inte barnen längre? När jag var ung, så lekte man betydligt längre än till 8årsåldern.


Med leka i mitt avseende handlade det om mina små schleich-hästar, som var som riktiga för mig.

Jag lekte med dom tills jag var 13. I den styrda leken var regelleken den dominerande formen, som t. Men även sånglek och drama var styrd lek. Vad barnen lär sig i leken var den sociala utvecklingen den framträdande.


Barnen vet att de vuxna har ambitioner med deras lek och att viss lek värderas högre. Maria Øksnes att barnen lyckades skapa egna frirum i förskolan och leka på ett sätt så att de förlorade sig i stunden. Just dessa självförglömmande tillfällen är ett av lekens kännetecken och barn bör få söka sig dit, anser hon. Barn sitter mer passiva och många med mig upplever att den spontana leken inte är lika vanlig som tidigare. Med spontan lek menar jag i detta arbete, att barn hittar på och utformar lekar med hjälp av miljön och kamrater men oberoende av vuxnas inblandning.


Den eminenta kanalen Vsauce, vars klipp man lätt kan sträcktitta på, har ett med tema lek. Vi behöver egentligen inte göra det för vår överlevnad och absolut inte göra leken till en svår utmaning. I det vilda kan leken snarare vara ett slöseri med resurser samt innebära hög skaderisk. Att som barn få leka med andra barn och känna sig önskad och efterfrågad som lekkamrat, att få vara med i gemenskapen för att man är just den man är. Eller denna märkliga fixering kring barn som leker krig.


Idag slutar barnen leka redan som 8-9åringar.

Man ska inte ge leksakspistoler eller svärd till barn. Men varför skulle inte barn leka krig? Det är dåligt att uppmuntra krigslekar. När folk krigar över hela världen och krigat i alla tider. Barn processar allt som de ser vuxna göra.


Jag tycker att det beror helt på hur och varför barnen leker ensamma (rubriken kanske ska ändras?). Om de väljer det själva tycker jag inte att det är ett problem. Liksom förmågan att leka i grupp är en styrka är förmågan till självständig lek det. Jag har alltid varit intresserad av lek. Men jag hittade inte mycket skrivet kring barn som inte leker.


Inga svar på varför vissa barn inte klarar att leka och hur man kan utveckla deras lek. De inbjöd arbetslag på förskolorna i centrala Skärholmen till ett utvecklingsprojekt för att ta reda på mer om lekens villkor. Barnet vet inte vad och hur man gör med olika leksaker. De barnen behöver få lära sig att leka med hjälp av vuxna – eller andra lekskickliga barn. Barnet har kort uthållighet, har svårt att vara kvar i aktivitet.


Erfarenhet av den första, enkla leken, som tittutlek, med en vuxen är grundläggande. Det konstaterar också Marie-Louise Folkman, psykolog och Eva Svedin, specialpedagog, som skrivit boken Barn som inte leker. Barnen tycker att det är spännande att sagan liksom bor i lådan och blir synlig medan du berättar.


Rekvisitan gör det lättare för barnen att förstå och hänga med i sagan. Så här får sagan en fysisk plattform, en scen, där barnen kan delta i sagoberättandet och leka fram sagan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg