torsdag 13 september 2018

När ska man ta magnesium

Lättupptagligt tillskott av magnesium. Just nu för endast kr. Stort utbud av hälsokost online - beställ idag med fri frakt från Bodystore. Läs mer om vad magnesium gör i kroppen.


Tänkte på det här med att äta vitaminer och mineraler vid olika tidpunkter på dagen och om de slår ut varandra.

Jag vill få i mig magnesium (upplever inte att jag blir pigg eller trött av det), d-vitamin, b-vitamin, zink och linfröolja. Jag äter olika vitaminer och mineraler. När på dagen ska jag ta dem, vilka kan tas tillsammans och vilka kräver att de tas till måltid? Brist på magnesium kan orsaka förstoppning, eftersom kroppen behöver just denna mineral för att mjuka upp bajset och dra till sig vätska, Magkliniken.


Magnesium behövs för att tarmarna ska fungera normalt. Oregelbunden hjärtrytm kan orsakas av magnesiumbrist. Jag brukar ta mina magnesium -Kalcium tabletter på kvällen.

Det finns olika meningar om när man ska ta magnesium , men jag har hört ( av min sambo som jobbar inom hälsokostbranchen) att det är lämpligast att ta dom innan sänggående. Då ska du ta magnesiumtillskott. När ska man då ta sitt magnesiumtillskott?


Det är vid dessa tidpunkter som kroppen har lägst nivå och kan då ta upp lite mer än då nivåerna är högre. Jag tycker denna information är superviktig för att vi ska få oss de rätta mineralerna. Låga halter av magnesium kan rubba flera av kroppens vitala och livsviktiga processer. Det är inte alltid man märker att kroppen lider av en för låg nivå av magnesium men signaler som ska väcka denna uppmärksamhet är bland annat muskelkramper, nedstämdhet, ångest, oregelbunden hjärtrytm, svårigheter att bli gravid och domningar. På min magnesiumburk så står det att man ska ta tabletten till kvällen.


Vad jag förstår beror det på att magnesium är muskelavslappnande, men finns det även något annat skäl? Jag skulle nämligen gärna vilja ta tabletten tidigare på dagen för jag blir så bubblig i magen att jag får svårt att sova om jag tar den före. Ska man då ta tillskott av magnesium utan hypertoni? Ska och ska , det finns ju mindre anledning men samtidigt är det som sagt låg risk för toxiska effekter och doser upp till 2mg anses ofarliga i tillskottsform. Otillräckliga nivåer av magnesium kan yttra sig i krampkänningar i ben, ”restless legs” och genom palpitation.


Blanda magnesium med andra kosttillskott? Det är en så pass låg dos att den inte ska medföra några som helst faror eller biverkningar för friska personer. Nedan kommer vi att förklara de främsta skälen till att du bör äta magnesium varje dag, och vilka livsmedel du bör inta för att få i dig den nödvändiga dagliga dosen för din kropp.

Notera dock att inget är bra i överflö och att man inte ska överskrida de rekommenderade mängderna. Ta alltid Mg ihop med mat. Vilken sorts magnesium ska jag använda för att få optimalt upptag?


Mg finns i en mängd olika former som tabletter för oralt intag. Du ska ta läkemedlet regelbundet varje dag när rätt dos är inställd. Det är mycket viktigt att följa doseringsschemat, dels för att undvika proppbildning och dels för att effekten av läkemedlet inte ska bli för kraftig. Blir effekten för kraftig finns det risk för blödningar. Den rekommenderade dagsdosen ligger på ca 3mg per dag.


Du kan ta läkemedlet med eller utan mat. Vid graviditet uppgår det till 4mg. Man kan lugnt ta ända upp till 6mg per dag, i synnerhet om man har symtom på magnesiumbrist.


Tar man allt på en gång riskerar man dock att få diarré. När det gäller receptbelagda läkemedel generellt avråder vi från att ta andras mediciner. När vi skriver ett recept så är det till just den personen som står på receptet och vi har övervägt om det ska passa eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg