fredag 14 september 2018

Ha roligt på jobbet

Att ha roligt på jobbet ökar arbetsresultatet. Enligt många studier förbättras våra arbetsinsatser när vi har roligt på jobbet. Det handlar om att både högprestera och ha roligt under tiden.


Folk lyckas sällan om de inte har roligt med det de håller på med. Detta faktum, att vägen till framgång är stenlagd med humor, bekräftas också av en svensk studie.

Att skratta, fika och ha roligt ökar inte bara trivseln för de anställda på jobbet. Humor motverkar även stress och gynnar kreativiteten och effektiviteten. Se till att ha något roligt att göra under dessa pauser.


På mitt jobb har vi ett pingisbord – perfekt aktivitet på rasten! Pranks (med kärlek) Bildkälla. Allt behöver inte vara så seriöst hela tiden! Självklart ska ni göra ert jobb under arbetstiden, och inte skämta bort någon viktig kund eller liknande.


Läs också: Nyttigt att leka på jobbet.

Det är ingen quick fix-bok som sitter på alla svaren. Jag vill bara i all ödmjukhet visa på hur man själv kan få det roligare på jobbet och bli en skönare kollega, säger hon. Många ser en motsättning mellan effektivitet och att ha roligt på jobbet. Hjärnan vill ha roligt ! Den mår bra av omväxling, kreativitet, utveckling och en balans mellan utmaningar och vila. Här kommer tips på hur din hjärna kan få roligt på jobbet.


Gör mer av det du är bra på. När vi fokuserar på våra styrkor blir vi både mer produktiva och mer motiverade. Men att man ska leka på jobbet behöver inte betyda att man måste ha ett pingisbord i fikarummet eller ett Nintendo Wii i konferenssalen. Enligt Samuel West handlar det mer om att våga experimentera och göra saker bara för att det är roligt. Att inte i alla lägen vara så fokuserad på resultat.


Förr ansågs det kanske inte att man ska ha kul på jobbet , men idag är det allt fler som är av den uppfattningen. Vi vill ha roligt på arbetsplatsen och tycker också att det är viktigt att ha roligt. Men det är viktigt att ha roligt medan man arbetar också, inte bara utanför.


Håkan Svanström, vd på Svanströms El och VVS i Älvsjö: Vad har ni för kul grejer på jobbet ? Vi har två flipperspel. Då och då beställer vi pizza och öl och hänger kvar efter jobbet och spelar.

Bra att ha i fall det blir en spontan-AW och man vill snygga. På Medhouse får du utvecklas och ha roligt på jobbet. Vi vill att du ska känna passion och mening i arbetet, att du får bidra med din kompetens till något bra. Som konsult hos oss är du det viktigaste vi har och det vill vi att du ska känna. Den enda du kan ändra på är dig själv.


Om du vill kan du få roligare på jobbet till exempel genom att komma på det du gillar med ditt arbete. Om du väljer att tänka på saker eller människor som gör dig på gott humör känner du säkert att din energinivå höjs. Berättar du sedan dina glada tankar kan du höja andras energi. Man kan vara professionell och samtidigt ha roligt på jobbet. De har kommit dit för att ha roligt och tänker inte gå hem med skrattet fast i halsen.


Jag tycker så synd om barnet som skulle njuta enormt av resan och ha roligt med släktingarna. Det innebär inte att man inte får ha roligt på jobbet. På kort sikt blir resultatet bra men lönsamheten kommer att sjunka allteftersom trivseln minskar. Den andra ytterligheten är nöjet.


Man kan ha för roligt på jobbet vilket också ger minskad lönsamhet. Det är rektor Siw Wallins råd till alla chefer som vill ha kreativa och glada medarbetare. Själv har hon nyligen blivit utsedd till årets chef. Den utmärkelsen fick hon för sitt må bra–ledarskap och för att ha fått Fruängens skola på fötter. Någon gång om året får även icke anställda lov att vara med på ett hörn – till exempel på vår familjedag och vår julfest med respektive.


Allt detta gör vi för att öka sammanhållningen och för att du ska känna att det är riktigt, riktigt roligt att gå till jobbet ! Vill du också jobba med oss? Utmana dig själv: kan du göra dina arbetsuppgifter lite annorlunda? Kan du se till att överleverera utan att du känner dig pressad?


Så får du roligare på jobbet - Nyhetsmorgon (TV4). Och humor kan både hjälpa mot både stress och öka sammanhållningen i arbetsgruppen när krisen knackar på dörren. Hon tycker att det är vitaliserande att ha knäppa arbetskamrater, människor som är knäppa på samma sätt som hon själv.


Ett knep för att få ihop ett roligt manus är att inte ha några spärrar. Genom åren har hon och olika kollegor haft roligt ihop på ett sätt som inte riktigt lämpar sig i radio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg