tisdag 25 september 2018

Hur ska ett bra förhållande vara

Se foton på gamla klasskamrater! Nu har jag ett bra förhållande där vi finns för varandra och alltid lyssnar på varandra. Vi delar lika värderingar och har lika åsikter i mkt. Vi uppmuntrar varandra och det gör att vi vågar utmana oss själva mer.


Hur har ni det egentligen? Egenskaper och förutsättningar för ett bra förhållande.

Tankesätt och beteenden i all ära, det finns även egenskaper och förutsättningar som i sig ökar chanserna till ett riktigt bra förhållande. Jag har också skrivit en vetenskapligt baserad artikel för hur den perfekta flickvännen ska vara här. Glöm inte att positiva stunder måste ta över de negativa, annars ska ni inte vara tillsammans. Egna liv Bra : Du och din partner har ett gemensamt umgänge men tycker också att det är extremt viktigt att båda två har ett eget liv med egna vänner, drömmar och ambitioner.


Det uppstår ofta problem i kommunikationen i ett förhållande – vi vet inte hur vi ska uttrycka oss särskilt bra. Så här gör du för att förbättra den. Det är ofta rätt uppenbart när all fysisk och känslomässig intimitet har försvunnit från ett förhållande , och det kan vara ett tecken på att ni är illa ute.


Men det finns sätt att få det att slå gnistor om er igen. Det är olika från situation till situation och beroende på vad orsaken bakom det negativa är.

Du ska dock vara försiktig med att göra för mycket avkall på dig själv och den du är, och det är viktigt att ni båda, i relationen, mår bra. Din fokus behöver ligga på att just du mår bra , i grunden. Ibland kan det vara bra att vara ifrån varandra, även om det bara handlar om en kortare tid. Ta en promena sätt dig på ett fik eller bara slappna av i soffan och läs din favorittidning.


Det räcker inte att man tycker om varandra, det är vad man gör och hur man beter sig som avgör hur ni trivs i förhållandet. Nu har jag fått upp ett öga för någon annan och i början verkade det vara så skoj att visa intresse och det var viktigt att han fick mig, men nu när han fått mig på fall, verkar det inte vara så intressant längre. Pratade nyss med en kompis om detta idag och då beskrev jag hur det var, att han kommit och överraskat mig på jobb osv. I början behövde ni inget mer än hämtmat och en bra film, men efter ett tag kan rutinen börja kännas begränsande. För att ert förhållande ska kännas meningsfullt och givande i längden måste ni investera i er själva för att få kvalitet i vardagen.


Sedan kan det ju såklart vara så att ditt förhållande inte är bra , och då är det ju kanon att du gör slut. Men som sagt, den här listan består av skitsaker som kommer att inträffa i alla förhållanden , även när du har träffat kärleken i ditt liv. Kan du inte leva med den vetskapen är nog förhållanden ingenting för dig. Hos vem eller vart ska ni ses?


En bra riktlinje beroende på avstånd kan vara till exempel varannan vecka, var tredje vecka eller kanske en gång i månaden? Vid långdistansförhållande kan det förstås behöva gå flera månader. Kommunikationen är superviktig!


Samtidigt ska man inte ha allt för mycket checklistor som ska bockas av, säger Sander. Alla förhållanden går genom upp- och nedgångar, det är inga konstigheter med det.

Men låt inte sämre tider dominera ert förhållande och riskera uppbrott. De här knepen hjälper er att bryta dåliga mönster och få ett bättre förhållande. Kom ihåg att prata med din partner – kommunikation är alltid viktigast! Men efter två år ihop så är jag och min pojkvän nere i vår första dipp nu och det är svårt att handskas med när han säger att jag inte gjort nåt fel, för då vet jag inte hur jag ska fixa det heller. Själv har inga råd till henne.


Jag tycker ofta att vi lever våra liv efter normer som vi egentligen aldrig ifrågasätter. Jag tror själv att jag skulle kunna vara i ett öppet förhållande. Men bara om det är en ömsesidig överenskommelse. Och eftersom Kajsas man inte är så sugen på detta så vet hon inte riktigt hur hon ska göra. Att veta hur man slutar vara osäker i ett förhållande kan spara det.


Jag vet att det är svårt att hantera, men det måste hanteras. Att vara osäker, oavsett situation, är inte bra för dig. Det är särskilt skadligt i ett förhållande eftersom du aldrig kommer att bli lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg