torsdag 14 mars 2019

Hur tidigt kan man känna gravidsymptom

Fästblödning kan vara ett av de första symptomen på graviditeten, ungefär sex dagar efter ägglossning, men man kan inte enas om hur mycket man kan lita på ett sådant symptom och därför räknas det som ett osäkert symptom. PMS och graviditet kan upplevas rätt likt. Hormonerna rusar i många nygravida kvinnor och man kan känna sig irritera nedstämd eller jättelycklig.


Allt inom ett par minuter. Det är vanligast att man känner av hormonerna i kroppen under den väldigt tidiga graviditeten, men det kan också kännas på slutet av graviditeten.

Det brukar vara det klassiska: illamående, att man känner lukter och smaker annorlunda, att man har ömma bröst, känner trötthet …, säger hon. En del kan också känna att ”Nu är mensen på gång”, och så kommer den inte – det kan också vara ett tidigt graviditetssymtom. Det allra säkraste sättet att få reda på om du är gravid är att ta ett graviditetstest, men det visste du såklart redan.


Försöker du bli med barn kan de där veckorna innan det är dags att ta testet kännas evighetslånga – och då börjar man gärna leta efter alla tänkbara väldigt tidiga tecken på graviditet. Jag har beräknad mens om exakt dagar. Kan man känns av symptom såhär tidigt ? Hur tidigt började ni känna av symptom?


Jag ber inte er förklara att det bästa är att ta ett test, för det vet jag.

Jag är bara nyfiken på om det kan vara symptom, hur har det varit för er och hur tidigt man kan känna det. Ja och om det är sant att man kan ha mens när man är gravid. Trötthet – Tecken ett tidigt tecken på graviditet Många kvinnor känner av en obeskrivlig trötthet tidigt i graviditeten.


De stigande hormonerna i kombination med att kroppen arbetar för fullt med allt det nya som händer inuti gör att man kan känna sig utmatta somna tidigare än vanligt och vara allmänt orkeslös. Det var ett tag sen jag var inne på minbebis nu. HUR tidigt kände ni av det? Jag är nu mitt i mellan ÄL och beräknad mens och jag tycker jag känner mig både illamående, extra kissnödig och nyp i livmodern, dessutom hade jag två dagar där det kändes som mensvärk ca 4-dagar efter ÄL.


Jag undrar hur tidigt man kan känna symtom. Vi har sammanställt tidiga graviditetstecken. Om du har dessa symptom så kan du vara gravi men också inte. Många av de tidiga tecken på graviditet kan även förekomma och vara helt normalt inför den kommande menstruationen.


När upplever man tidiga graviditetstecken? Beroende på hur mycket man ”väntar” på sin graviditet och hur inlyssnande man är till kroppens signaler kan man känna av en graviditet redan när mensen uteblir eller kanske till och med lite tidigare. Andra kvinnor kan gå flera veckor över tiden för utebliven mens utan att känna något annat än att just mensen uteblivit.


Du kan sluta tycka om vissa saker som te, kaffe eller fet mat och få ett sug efter saker du vanligtvis inte tycker om. Du kan känna kväljningar av vissa dofter också – som kaffe, kött eller alkohol. Du kan få kramper i dina ben eller fötter under den första trimestern, och ibland senare under graviditeten.

Hur långt efter ÄL kan man känna gravidsymptom ? Hade ÄL för en vecka sedan (den april) och BIM är den maj. Eller så är det bara det att man så gärna vill. Man kan likna dom vid gummiband. Under graviditeten töjs dom ut allt eftersom livmodern växer och utsätts för ganska stor påfrestning.


När du gör en hastig rörelse, som att ställa dig upp, vända dig om eller kanske nyser så dras ligamenten ut väldigt hastigt från sin normala, icke-gravida, längd till sin nya längd. Kan det vara fosterrörelser som jag känner ? Visserligen är detta mitt tredje barn och fjärdegraviditet. Då jag väntade min dotter så kände jag fosterrörelser i vecka 12. Men jag är ju i vecka 9.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg