torsdag 20 december 2018

Kan man göra abort på ungdomsmottagningen

Abort kan göras på två sätt. Medicinsk abort är vanligast och innebär att du får ta två sorters tabletter som gör att graviditeten avbryts. Kirurgisk abort innebär att graviditeten avbryts genom en liten operation.


Vilket sätt som används beror bland annat på hur länge du har varit gravid. Det låter minst sagt osannolikt!

Inte ger de ut abort -piller för medicinsk abort på UM heller! Sedan låter det lite märkligt i mina öron att man skulle göra abort i v. Man brukar ju kunna ta reda på en graviditet i v. Du kan prata med någon på ungdomsmottagningen eller barnmorskemottagningen om abort om du har gjort graviditetstestet där. De vet vilken typ av hjälp och stöd du kan få, vart du kan vända dig och de kan hjälpa dig att boka en tid.


Du kan också själv boka en tid på en abortmottagning. Altså sådana man får man skall genomgå. Om du vill ha hjälp med att prata med dina föräldrar, kan du kanske ha med en vän eller en kurator.

Det kan kännas bättre än att behöva göra det ensam. Fråga på ungdomsmottagningen om du vill ha hjälp med att prata med dina föräldrar. Att göra abort ska inte innebära att du försätts i en situation där du kan råka illa ut. När jag var till ungdomsmottagningen för att prata med dom om abort , jag har dock inte gjort den, och vet inte heller om jag kommer göra den. Det beror ju helt på vilken sorts abort du vill ha.


Jag fick själv genom gå en massa tester, som tex hivtest och sedan ett vanligt blodtest för att kolla vilken grupp jag tillhör. Vi på ungdomsmottagningen har tystnadsplikt. Ingen får reda på att du har besökt oss. För dig som är över 23. Sex- och samlevnadsmottagningen erbjuder kostnadsfri provtagning och samtal vid misstanke om könssjukdom.


Olika metoder för att göra abort. Om man överväger att göra abort så ringer man abortmottagningen och bokar tid för samtal och bedömning. Det finns främst två metoder att utföra en abort på , medicinsk eller kirurgisk. Men om du är under år brukar personalen föreslå att någon vuxen hemma får veta att du ska göra en abort. Går det inte att berätta hemma att du ska göra en abort kan du kanske berätta det för någon annan vuxen som du litar på.


Har man inte tid med ett barn så är de bäst att man gör abort för man vill väll inte att barnet ska få en dålig uppväxt? Men JAG skulle personligen inte mått så bra över att ta bort mitt egna foster men skulle såklart göra de då jag inte mår så bra, är år, faller ofta för fel killar, röker, dricker och tar mediciner.

På ungdomsmottagningen kommer ungdomar i alla åldrar upp till år och det handlar inte bara om sex som många tror. Här är det vad ungdomen vill ha hjälp med som styr och det kan handla om familj, kompisar och kanske att man är nyfiken på vad relationer kan vara. I Östersund håller ungdomsmottagningen öppet hela sommaren – något som är långt ifrån en. Vanliga frågor som man kan ha vid en graviditet är: Vad händer om jag är gravid?


Vad gör jag om jag vill behålla barnet? Hur går en abort till? Måste mina föräldrar veta? På grund av att sekretessen inte kan garanteras så kommer vi tyvärr inte att kunna svara på ditt mejl.


Det finns tillfällen då man behöver tala med någon som man inte träffar i vanliga fall. Jag är en tjej på år som har haft sex och är gravid. Gravid - vart kan jag vända mig?


Vart kan jag vända mej för att kolla detta? Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst. Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta del av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg