tisdag 14 augusti 2018

Otrohet komma över

Det kommer inte få dig att känna dig bättre och det kanske inte ens påverkar din partner. Det kommer bara göra dig ännu olyckligare och göra smärtan du känner ännu värre. Gråt ut, prata med någon, träffa vänner och var med de som älskar dig, men gör inte saker du kommer att ångra. All otrohet går att komma över.


Att få reda på att ens partner varit otrogen är för många det värsta som kan hända i ett förhållande. Om du bestämmer dig för att du inte kan glömma och förlåta utan gör slut så måste du lära dig att gå vidare och komma över det som hänt. Här är sex tips som förhoppningsvis hjälper dig på traven. Det är som sagt viktigt att kommunicera. De ser även det som en möjlighet att växa.


Par som lyckas komma över otrohet kommunicerar ofta. Går det att komma över otrohet och rädda förhållandet? Om du för tio år sedan frågat mig vad jag skulle ge för råd till någon som blivit utsatt för otrohet , eller om jag själv fått smaka på den bittra erfarenheten, hade svaret kort och gott blivit: ”lämna förhållandet och titta inte i backspegeln! Psykoterapeutens tre faser för att komma över otrohet : Fas ett – gottgörelsefasen – Om den som varit otrogen inte ångrar sig och visar ånger blir det mycket svårare.


Otrohet komma över

Så den första fasen handlar om gottgörelse. Att man ska lyssna på ett icke defensivt sätt på sin partner som måste uttrycka sina känslor. Kan man komma över otrohet ? En otrohet är ofta en tydlig signal på att något i förhållandet är fel - men det innebär inte automatiskt att en relation måste avslutas.


Många gånger översköljs partnern som utsatts för otroheten av känslor att hela framtiden raseras, men i de flesta fallen slutar det inte i skilsmässa. Man kommer inte över otrohet , man dumpar den otrogna skithögen och går vidare med sitt liv eftersom man inser att man är värd mycket mer än än otrogen skithög samt att den otrogna skithögen redan visat klart och tydligt att han eller hon ansåg att den andra han eller hon knullade var så mycket viktigare än det han eller hon redan. Jag är en man på år som är gift och har fyra barn. Jag har alltid älskat min fru.


Otrohet komma över

Av en slump såg jag ett meddelande till min fru över messenger. Det var ett rejält porrigt meddelande. Jag konfronterade min fru och hon erkände att hon hade haft sex med en kollega under två tjänsteresor. Självklart känner jag sorg över att det blev så här.


Jag vill tro att ett förhållande kan läkas efter en otrohet , men om han kom tillbaka i dag skulle det inte vara aktuellt. Nu kan jag se de stora bristerna vi hade i äktenskapet. Upptäckten av otrohet – allt från hemliga sms, telefonsamtal, eller hemliga mail via internet – kan vara en extremt förödande upplevelse. Otrohet mot en partner och att ljuga för att täcka upp det kommer såklart leda till misstro och misstänksamhet hos den svikna partnern. Som partner kan det vara svårt att hitta tilliten igen.


Det finns frågor, besvikelse och ilska som behöver få komma ut. För att behålla relationen efter en otrohet behöver båda jobba för att det ska fungera. Den som har svikit behöver kanske visa att hen är ångerfull, att det inte ska hända igen och att hen tar partnerns upplevelse på allvar. Mår otroligt dåligt över att veta att de arbetar på samma arbete. Eva Rusz svarar: Hej Lena, Det går att komma vidare tillsammans efter en otrohet.


Många par ser en otrohet som ett bevis för att de måste skiljas. Hur ska jag komma över otroheten? Min sambo har haft två förhållanden vid sidan om vårt. Om det över huvud taget ska kunna gå att komma över en otrohet och hitta tillbaka till varandra, är det helt avgörande att den som har ”vistats” utanför relation, gör jobbet att verkligen försöker förstå vilken skada hon eller han har åsamkat partnern.


Jag pluggade upp mina betyg och fick jobb direkt efter. Vi båda hade fast jobb, har alltid haft mycket kärlek, sex osv. I höstas började vi fundera lite på varför jag aldrig blivit gravid igen med ett syskon till, då vi haft oskyddat i över år. Vi började pratade om det och kom överens att vi skulle göra en utredning. Otrohet handlar om brutna löften och svek mot den som förväntas stå en allra närmast.


Trots att den otrogne vet hur sårande en sexuell affär kan vara för den fasta partnern, väljer han eller hon att bryta trohetspakten och vara intim med en utomstående person. Hur kommer man över en otrohet ? Hon antog att det var jag som hade ”stulit” honom från henne, men så var inte fallet. Otrohet genererar allvarlig konflikt som kan släppa massor av smutsiga små hemligheter ut i det fria, och ingenting förändras egentligen genom att peka fingrar.


Begå inte otrohet av hämnd bara för att ge igen på din partner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg