torsdag 23 augusti 2018

Muslimska kvinnor

En del liberala muslimer och muslimska feminister argumenterar för en mer progressiv tolkning av könsroller inom islam, och menar att en bundenhet efter könsroller motarbetar jämlikhet och rättvisa mellan mannen och kvinnan. Ali, Kecia, post- muslimsk -feminist, menar att källorna måste omtolkas och läsas med nya ögon, utifrån ett. Gifta kvinnor som arbetar har möjlighet att bidra för att täcka hushållets utgifter om de så finner lämpligt.


Kvinnor har också rätt att söka skilsmässa vid nödvändighet. Feminister med muslimsk bakgrund ifrågasatte hijabupproret.

Islam stärkte kvinnans roll när hon inte längre sågs som ett lösöre att överföra från far till make. De blev lika mycket värda som män, med både rättigheter och skyldigheter att ta hänsyn till. Tyvärr faller muslimska kvinnor ofta offer för kulturella avvikelser och en för islam och Koranen främmande kvinnosyn. Den stöds av det faktum att många kvinnor på Profeten Muhammads tid täckte ansiktet. Emellertid kan en muslimsk kvinna välja den uppfattning hon trivs bäst med i en viss situation.


När en del muslimska kvinnor täcker ansiktet gör de således det baserat på en juridisk tolkning och inte på grund av ”seder och traditioner”. Föreningen har till syfte att främja idrott, motion, hälsa, social gemenskap och sammanhållning. Talaq betyder skilsmässa och muslimska kvinnor har länge kämpat mot att en så allvarlig handling ska kunna genomföras alltför snabbt och enkelt av den ena parten.

Ibland till och med via ett sms. Kvinnorna hamnar i en svår situation, eftersom de ofta saknar inkomst och bor hos mannens familj. Många yngre muslimska kvinnor som bär slöja vittnar om att trakasserierna och kränkningarna mot dem ökat senaste åren. Och kränkningarna har blivit mer aggressiva.


Det är kommentarer, att man blir knuffad eller får slöjan avdragen, säger Gehad El Sayed. En muslimsk man kan välja att hålla sig sexuellt borta från sin fru under fyra månader, därefter kan han välja att antingen fortfarande vara gift eller skilja sig från henne. Som kalif brukade Umar ta hänsyn till hennes åsikt.


Umars respekt för al-Shifaas kompetens, karaktär och omdöme ledde till att han utnämnde henne till ämbetskvinna, wali, över torgets förvaltning. Detta gör henne möjligen till den första muslimska kvinna att inneha en ämbetsposition i statsförvaltningen. I Iran kämpar kvinnor för att slippa bära slöja.


I Sverige porträtteras den muslimska kvinnan nästan alltid bärandes just slöja. Det är en fördomsfull bild som försvårar det individuella valet för den enskilda kvinnan. Denna grupp består av personer som är utsedda av riksorganisationerna inom Islamiska Samar-betsrådet (ISR) att arbeta med frågor som rör den muslimska andliga vården inom hälso- och sjukvården. Jag fick även ett vidgat perspektiv på invandrarpolitiken och folkomflyttningen, som har en stor betydelse för det svenska samhället och arbetslivet.


Man tror att de är så ärliga men det är inte alltid så för de har lärt sig vara falska och göra allt möjligt i smyg. Om ni svenskar vill hitta en muslimsk tjej så är mitt råd verkligen att hitta en som redan bor i Sverige och som vet lite om samhället.

Muslimska kvinnor kan också vara luriga. Under mina sista tio yrkesår som sjukgymnast med ansvar för en postpoliomottagning, blev jag utskälld av en väninna till en muslimsk kvinna. Under den muslimska kvinnans besök framkom att hennes högsta önskan var att få lära sig cykla. Awran för män och kvinnor definieras olika beroende på vem man umgås med. När en muslimsk kvinna är i sällskap med muslimska kvinnor eller med sina nära släktingar (maharim) (oavsett om de är muslimer eller inte och oavsett om de är män eller kvinnor ), definierar man ’awra som området mellan naveln och knäna.


På flera håll i Asien har gränserna för vad muslimska kvinnor kan och inte kan göra suddats ut. Köpenhamn har en moské med enbart kvinnliga imamer, Berlin en HBTQI-moské – båda grundade av kvinnor. För de palestinska kvinnorna i Syrien är den pågående dispyten mellan Fatah och Hamas det sista de verkar bry sig om. Dessa kvinnor , som utsätts för våldtäkt och olika former av tortyr i syriska fängelser, är offer för misslyckade palestinska ledare som bara verkar bry sig om att hålla fast vid sina bankkonton och jobb.


En kvinna som lever med. Och en som lever utan slöja. Två muslimska kvinnor pratade om sina val om varför de ska – eller inte ska – bära slöja i Sverige. Koranen betonar att män och kvinnor är jämlika inför Gud. Koranen förbjuder mord på flickebarn, påtalar att flickor och pojkar ska uppfostras på samma sätt, ger kvinnor rätt att neka giftermål och ger kvinnor rätt att skilja sig i särskilda fall.


Så jag bryr mig mindre om de muslimska kvinnor som utsätts för förtryck än den 13-åriga flicka som blev misshandlad av tre muslimska ensamkommande utanför en skola här, mitt på dan, svenskar gör inte sånt, ursäkta. Tre män på en flicka, hur skall man beskriva detta? Det fanns inte i min sinnevärld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg