torsdag 9 augusti 2018

Hur tidigt kan man testa om man är gravid

Det är detta hormon som alla graviditetstester för hemmabruk detekterar, och vissa tester är så pass känsliga att de kan användas upp till dagar innan missad mens (vilket är dagar innan väntad mens). Så om du exempelvis väntar din mens den 15:e i månaden kan du testa så tidigt som den 10:e. När kan man göra ett graviditetstest. Detta är en fråga som väldigt ofta ställs. Självklart vill man veta om man är gravid så snart det bara är möjligt.


Många tar dessutom flera graviditetstester bara för att vara riktigt säker på att de verkligen är gravida.

Hur tidigt kan man då testa ? Det är väldigt olika från kvinna till kvinna, och det kan också variera från graviditet till graviditet. Generellt kan man säga att chansen för att se ett positivt resultat på graviditetstesten är större ju tätare på den förväntade menstruationsdagen man testar , eller om den dagen redan har passerats. Det är möjligt att ha mens även om man är gravid , men det är ovanligt.


Det i särklass vanligaste sättet att upptäcka en graviditet är just utebliven mens. En blödning tidigt kan innebära ett tidigt missfall, men det kan också vara din kropp som inte hänger med och signalerar Stoppa mensen vilket den ska göra. Det finns gravidtest som inte bara visar om man är gravid utan också hur många veckor man i så fall har varit gravid.


Just den funktionen är lite osäker, enligt Kristina Gemzell.

Men generellt skulle jag säga att dagens graviditetstest är mer än procent säkra – om man följer instruktionerna noga och till exempel väntar tillräckligt länge innan man läser av testet. Det påverkar självklart när man testar positivt, tillägger hon. Utvecklar falska symptom.


En stark önskan om att bli gravid kan till och med leda till en växande mage - och en såkallad inbillad graviditet. En del märker av graviditeten tidigt , kanske för att de gärna vill bli gravida , eller för att de är oroliga för att bli det. Andra inser inte att de är gravida förrän långt in i graviditeten. En del kan få en blödning som liknar mens trots att de är gravida. Det du känner är pyskiskt och det kommer inte synas om du är gravid om du testar dig idag.


För att få rätt resultat ska man testa helst några dagar efter BIM, men om du vill testa tidigare så vänta iaf tills dagarna innan du ska få din mens. Tänk då på att du kan vara gravid även fast testet visar negativt. Hade ÄL i lördags och jag och sambon fick till det. Har de två senaste dagarna nu vart så fruktansvärt trött, orkar knappt hålla ögonen öppna. Sitter på jobbet och bara gäspar.


Undrar hur tidigt man kan testa sig för graviditet, har hört att det ska finnas superkänsliga test nuförtiden. Jag har barn sen tidigare, och nu känner jag mig illamående och trött, och instabil i humöret, ungefär som pms, fast jag har dagar till nästa mens. Jag vet att om man testar tidigt (innan menstruationen) är resultatet mindre tillförlitligt.


Jag fick resultatet ” Gravid ” väntar inte min mens riktigt ännu – kan jag lita på resultatet?

Om du har testat innan du väntar din menstruation och fått resultatet ” Gravid ” är det väldigt tillförlitligt och du kan lita på resultatet. Jag har läst på Internet att man kan testa positivt redan någon dag efter ägglossning. Svar Det varierar mellan olika graviditetstest. Här nedan listar vi olika graviditetstecken: Kissnödig ofta – Tecken på att du är gravid Ett tidigt graviditetstecken är när man märker att man är kissnödig oftare än vanligt. När man blir gravid belastas njurarna och mer urin hamnar i urinblåsan.


Detta beror på att blodmängden i kroppen ökar. Det är många som undrar det och jag undrar det typ varenda gång som jag tror och hoppas att jag är gravid haha! Jag vet svaret, men ändå googlar jag hoppas att jag kan testa liiiiite tidigare.


Det borde alltså vara totalt omöjligt att veta att man är gravid. Gissa, inbilla sig eller hoppas på att man är gravid , är en annan sak för mig - men det jag undrar är ni som VET. Det är inte heller möjligt att undersöka via UL eller liknande såhär tidigt.


De första dagarna sker inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg