onsdag 22 februari 2017

Vackra vårdikter

De vackraste svenska kärleksdikterna till bröllop, förlovning – eller bara ett vackert brev. Läs Sonja Åkesson och Lars Norén om kärleken. Hör hur fåglarna kvittrar sin vackra sång i lycka över att ljuset tar över och dagen blir lång. Hör hur barnen skrattandes leker i parkens återfunna grönska, förtjusta över upptäckten av små blommar som uppenbaras framför deras ögon.


Vårkänslorna vaknar, våren är här. Njut av våren och några vackra vårdikter som är skrivna av två flickor i årskurs åtta.

Solen lyser, värmer upp den kalla marken. Himlen är blå, inte ett m0ln syns till där uppe. Fåglarna kvittrar, sjunger om somriga dagar i år.


Ett grässtrå sticker upp, ur jorden som så länge varit frusen. Pjäsen heter Sjung vackert om kärlek och sattes bl. Nu väntar jag på våren här och såg en så vacker vårdikt i tidningen Allers som kommer här och äntligen börjar snön smälta här.


När jag var hos doktorn igår så fick jag en medicin mot min nästäppa som jag nu hoppas skall hjälpa. Jag är inte ledsen att vintern är slut. Det är enkla men häpnadsväckande vackra dikter, som när han på ett ställe skriver om mätarlarven på körsbärsbladet som blickar ut över världen och bestämmer sig för att stanna på sitt blad.

Det går att slå upp hans samlade verk på vilken sida som helst och ändå hitta in i dem. Dikterna är tidlösa i någon mening. Hur kan jag säga om din röst är vacker. Jag vet ju bara, att den genomtränger mig och kommer mig att darra som ett löv och trasar sönder mig och spränger mig. Vad vet jag om din hud och dina lemmar.


Det bara skakar mig att de är dina, så att för mig finns ingen sömn och vila, tills de är mina. Vacker klänning med kvinna i, stilla dans med känsla i, Inget mer bör göras vi låt nu detta ta sin tid. I skolan lär vi oss och sen gör. Men än håller vintern kvar sitt tag Jag längtar efter.


Ingen kunde skriva så självklara livsvisdomar på ett så klokt sätt som författaren Astrid Lindgren. Hänt har valt ut hennes bästa citat. Vilka vackra vårdikter. Får jag säga att min favorit är strofen Våren är vit och blå. Längtar efter vårvärme när jag läste dikterna.


Hade inte möjlighet att vara ute de varma dagarna. Så fina bilder barnen har infogat. Besök inlägget om du vill veta mer. Urval från presentationen.

Karin Boyes verk, och denna presentation är rätt omfattande. Tanken med detta dokument är att ge en liten vägledning till. Du vackra röda löv När jag ser dig, vet jag att det är höst Du gnistrande gran När jag ser dig, vet jag att det är vinter Du kalla bäck med smältande is När jag ser dig, vet jag att det är vår.


Du lilla fågel, jag älskar ditt kvitter När jag ser dig blir jag glad Du lilla katt som går längs trottoaren När jag ser dig, vill jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg