fredag 13 februari 2015

Vad är otrohet

Sök efter Efter Otrohet nu på nya KensaQ. Otrohet innebär att bryta en överrenskommelse, och det är upp till varje par att veta vad den överrenskommelsen är. Oftast är den inte uttala men det kan vara bra att prata igenom vilka regler ni vill ha i förhållandet.


De flesta ser otrohet som någonting oförlåtligt och som ett tecken på att man inte riktigt älskar sin partner. Oavsett handlar otroheten om en överenskommelse som blivit bruten.

Trots att överenskommelsen kanske inte är uttala ”Vi ska inte ens behöva prata om vad gränserna går, det är ju givet. Men man kan som par ha olika inre referensramar vad otrohet är eller inte. Otrohet kan dock inträffa utan att det förekommer fysisk kontakt. Emotionell otrohet leder till försämring av förhållandet i fler fall än vid fysisk otrohet. När man är mitt i känslorna tar man ofta förhastade beslut.


Det finns också en allmän övertygelse om att det är omöjligt att fortsätta ett förhållandet efter otrohet. Att det inte är något vi kan, eller ens bör, förlåta.

Men otrohet behöver inte per automatik leda till att förhållandet tar slut. Gränsen för otrohet är olika för varje par. Så fort man gpr utanför gränsen för vad man tillsammans kommit överens om så är det otrohet. Så, ja, i tanken är du nog otrogen om du är kär, tänker på och längtar efter någon annan.


Likaså om du har sex med någon utan att din partner vet om och har godkänt det. Jag förstår att min fråga är lite konstig och svår att svara på men jag undrar ändå - vad klassas som otrohet ? Går gränsen vid en kyss eller vad måste man göra för att ha varit otrogen egentligen? Jag sov hos min killkompis efter en fest för ett tag sen. Vi gjorde inget men han höll om mig och hade handen på mitt bröst hela.


Frågan är om du vill veta, i sådana fall. Det lär ju finnas en viss personkemi där. Den vågade nätchatten Såklart har man rätt till ett privatliv på nätet. Men när sökhistoriken raderas titt som tätt är det inte så konstigt att du börjar undra vad som pågår. Otrohet betyder att man bryter mot de regler som man satt upp i ett förhållande.


Vad är det som är så hemligt? Vad otrohet är kan variera från person till person, så det är viktigt att man kommunicerar om vart gränsen går för en själv.

Och vad gör man om man har blivit utsatt för otrohet ? I många såpoperor är det många som är otrogna vilket alltid orsakar intriger som gör det spännande för tittarna. Det kan du göra genom att ifrågasätta dina föreställningar och utmana dem, fråga dig vad det är du egentligen är rädd för, vad det är i otroheten som skrämmer dig, vad som skulle krävas för att du själv skulle överväga att vara otrogen, hur din egen eventuella otrohet skulle förändra dina känslor för din sambo, osv. LÄS OCKSÅ: saker som kan vara värre än otrohet. Det är ett lite roligt begrepp, typiskt för vår ti säger Maria Farm, legitimerad psykolog.


Att äta en ostörd lunch, starta messengertrådar, plocka upp gamla bekantskaper med det där lilla extra. Om man inleder något med någon som är mer än flirteri. Jag själv totalt avskyr och blir äcklad om någon man är tillsammans med flirtar med någon annan, men jag ser det inte som otrohet (dock hemskt och äckligt beteende). Håller väl med cirkusmusen om att pussar och allt efter stämmer rätt bra.


Jag tror jättemycket gott kan komma ur otrohet. Många som är fast i skitrelationer får energi till att ta sig ur dem just för att de träffar någon annan och blir sedda och behandlade väl. Jag tycker vad som helst är bra som får en att lämna en kass relation faktiskt, och är otrohet vad som krävs så kör på. Otrohet handlar ofta om att man vill lämna den man blivit.


Av de tillfrågade svarade procent att de det senaste året haft en sexuell relation som deras fasta partner inte känt till och troligen inte skulle tycka om. Men frågan om vad som räknas till otrohet är inte så enkel. Känns som det är en stor gråzon där beroende på vem man pratar med. Så här ser jag på otrohet : Tex om jag blir väldigt förtjust i en tjej på jobbet och hjärtat klappar för henne och även den erotiska sidan väcks till liv av bara hennes närvaro. Micro- otrohet beskrivs bäst som en serie till synes små handlingar, vanligtvis digitala, som kan uppfattas som otrohet.


Det sträcker sig från att ljuga om sin relationsstatus på sociala medier till aktiva och medvetna digitala handlingar som ens partner inte vet om eftersom handlingarna medvetet hålls dolda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg