fredag 6 februari 2015

Adhd dikt

Missförståd hånad och skör du går genom livet och stör Koncentrationssvårigheter och DAMP ger en inre ständig kamp Intrycken flödar i. ADHD , Aspbergers ,Autism och panik. Ni kallar det funktionshinder, Ni kallar det problem. Ni kritiserar mediciner, ifrågasätter våra val.


Adhd dikt

Denna dikt är helt fantastisk. Jag ska på audition till skådespel på en högskola i Göteborg nästa vecka. Ett av momentena är att man ska framföra en dikt och jag undrar om jag får framföra din? När jag presenterar den säger jag självklart att det är du som har skrivit den!


För när vi älskar någon så gör vi det inte bara med hjärtat utan med hela kroppen. Men vi älskar också mer. När du känner att du inte orkar vara förstående längre – gå ut. Ta en paus från oss, för vi kan vara nog så påfrestande. Adhd är en så kallad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.


Den påverkar din förmåga att koncentrera dig, styra och kontrollera ditt beteende. Den kan också påverka hur aktiv eller intensiv du är som person. Adhd har ingenting med intelligens att göra, utan med hur hjärnan och nervsystemet fungerar.


Rubriken till trots, den här dikten är inte skriven av mig utan av eminenta Moniqa Klintestrand Öberg. Eller ja, i alla fall enligt egen mening. Här hittar du information om ADHD och verktyg som kan underlätta vardagen. Du kan läsa om symtom, behandling och hur en utredning hos läkare kan gå till.


Adhd syns inte utanpå. Det är inte en sjukdom. Livet påverkas på olika sätt för olika personer som har adhd.


Du vet kanske bäst själv vad du behöver för att slippa bli hindrad av att du har adhd. Så är det att leva med adhd. Georgios Karpathakis, Underbara ADHD. Nu försöker han hjälpa och inspirera andra, bland annat genom att hålla föreläsningar och med en nyskriven bok.


ADHD är en vanlig funktionsnedsättning, ca fem procent av alla barn har ADHD och problemen finns ofta kvar i vuxen ålder. ADHD är ett samlingsnamn som även omfattar ADD och ADHD i kombination med DCD. ADD är ADHD utan hyperaktivitet, med tyngdpunkt på uppmärksamhetsproblem. Grym dikt borde läsas av dom som inte förstår en som har adhd Jag önskar att du på något sätt hade kunnat dela min verklighet, förstå min värl på samma sätt som jag tvingas leva i din. Jag önskar att du om så bara för en dag fick lära känna virvelvinden i min kropp och frustrationen som framstår när jag inte kan följa dens rörelse.


Många har ju fördomen om att alla med adhd är bråkiga pojkar som blir kriminella män. Många med adhd lyckas ju använda de starka sidorna man kan få av adhd med kreativitet, driftighet, energi och en stor social förmåga och kan klara sig väldigt bra i livet. Skönt att höra att du har den som stöd när det är tungt. Jag läse npgonstans om en person som hade ADHD och som.


Adhd dikt

Alla som har adhd är olika varandra men har vissa saker gemensamt: Adhd betyder att man har svårt att koncentrera sig och vara uppmärksam. Man har svårt att vara stilla och ta det lugnt. Man gör saker utan att tänka efter först. När Nadia Salwin, 2 skrev ett inlägg om adhd på sin blogg hade hon ingen aning om att tusentals personer skulle hylla det.


Adhd och dcd (damp) – Vid adhd och dcd har man förutom svårigheterna med adhd även problem med motorikkontrollen. Så som att tolka intryck från syn, hörsel och känsel. Vid en utredning av adhd görs en noggrann kartläggning av ditt liv med hjälp av en terapeut.


ADHD är en förkortning av engelskans Attention Deficit Hyperactivity Disorder – på svenska kallas det Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg