fredag 21 juni 2019

Sociala relationer i skolan

Se foton på gamla klasskamrater! Finns det ingen god social relation eller ingen god kommunikation mellan lärare och elev kan eleven aldrig få möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar då läraren inte vet vilken nivå eleven befinner sig på. Kursen behandlar skolan ur perspektivet av en uppsättning sociala relationer och som en arena för social interaktion. Kursen uppmärksammar olika typer av mänskliga relationer som aktualiseras i skolarbetet: barns och ungas relationer till varandra samt relationer mellan lärare, elever och elevernas föräldrar.


Sociala relationer i skolan

Den uppmärksammar olika typer av relationer som aktualiseras i skolarbetet och på fritidshem som barns relationer till varandra och relationer mellan lärare, elever och elevernas föräldrar. Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1- 2hp, termin 7. Kursen diskuterar hur barns och ungas relationer till varandra samt relationer mellan lärare, elever och vårdnadshavare utformas av sådana livsvillkor som etnicitet, genus, klass, funktionalitet och sexualitet. Vi valde ämnet sociala relationer för examensarbetet i ett tidigt skede då vi ville utöka vår kunskap och få en bättre insikt i hur elevernas sociala relationer fungerar och tar sig uttryck i skolan i årskurs och samt om detta påverkar deras inlärning. Jag arbetar stenhårt för att få en bra relation med mina elever eftersom jag inbillar mig att en bra relation är grunden för ett trivsamt klassrum och en bra pedagogisk situation och dessutom en stimulans till en vilja att lära.


Mycket av lärarens roll i den moderna skolan bygger på goda relationer med eleverna. Det sociala samspelet fortsätter sedan att utvecklas tillsammans med föräldrar och syskon och senare med kamrater och vuxna på förskola, i skolan och på fritiden. Barn som har en begränsad förmåga till socialt samspel kan behöva stöd individuellt eller i grupp för att kunna delta i leken och samspelet med andra. Kamrateffekten och den sociala miljön är avgörande för undervisningens framgång. Det handlar om att skapa förutsättningar för trygghet, ömsesidig hjälp, stöd inom gruppen, konflikthantering och handledning, vänskapsrelationer, positiv syn på skolan och lärande samt regelbunden återkoppling.


Utifrån en teoretisk-kritisk bas belyser kursen de sociala relationernas komplexa karaktär samt synliggör och problematiserar normer som präglar dessa. Sociala relationer i skolan Amanda, Katja, Malin Jannicke, Linn. Unsubscribe from Amanda, Katja, Malin Jannicke, Linn?


Boken beskriver hur kunskaper i psykologi kan ge läraren nya sätt att förstå skeenden i klassrummet och möta enskilda elever. Intresset grundar sig i att sociala relationerär så centralt för människor, något man måste ha för att överleva. Vad handlar avhandlingen om? Sambandet mellan sociala relationer och hälsa. Människor har relationer i en mängdolika sammanhang och med olika typer av personer.


Sociala relationer i skolan

Kursens huvudteman är sociala relationer med ingångar till socialpsykologisk teoribildning, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap, sett i ljuset av skolans demokrati- och kunskapsuppdrag. Dessa teman konkretiseras i termer av pedagogisk kommunikation, och med en eller flera gestaltande uttrycksformer. Men också samhället i stort, då det sociala utanförskapet leder till ökade kostnader för samhället genom exempelvis ökat tryck på hälso- och sjukvår specialundervisning i skolorna samt sociala kostnader (8). Utbildning är den viktigaste faktorn för att bryta socialt utanförskap bland barn och unga.


Ta kontakt med vännerna från skolan igen. Massor av foton och minnen! De tillitsfulla och goda relationer som skapas mellan lärare och elever i skolan bygger ofta på ett ömsesidigt förtroende.


Sociala relationer i skolan

Genom att regelbundet kommunicera den kunskap ni har om elevernas individuella behov och lärandeutveckling till eleverna, kan tilliten stärkas. Betydelsen av elevers sociala relationer för att må bra i skolan 1. Inledning Elevers välmående beror en hel del på deras sociala kompetens. Elever som har goda sociala relationer med de vuxna och sina kompisar i skolan presterar bra i skolarbetet. Jag förklarar även varför dessa faktorer är främjande eller rubbande för det sociala klimatet. Alla lärare som ingått i min undersökning anser de sociala relationerna som ytterst viktiga att arbeta med i skolan.


Genom mina intervjuer har jag bland annat fått veta att. Avhandlingen visar också att ungdomars hälsa är beroende både av det sociala klimatet i skolan och i familjen, och att ungdomar som har goda relationer både i skolan och till sina föräldrar är särskilt gynnade, säger Daniel Bergh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg