tisdag 26 september 2017

Hur gammal är man när man får mens

Discover Man With A Man. Det kan kännas jobbigt att vara först i klassen men det kan också kännas jobbigt att inte ha fått sin mens. Man kan inte få sin mens om man inte har utvecklats, alltså fått bröst och hår vid skötet och under armarna.


Fråga på ungdomsmottagningen hur det går till. Kan man ha sex när man har mens ?

Själva samlaget kan kännas lite annorlunda än vanligt eftersom fukten i slidan blandas med blod. Smekningar går utmärkt och en del tjejer tycker att det är extra skönt vid mens. När du har mens kan du även få mensbesvär som rikliga blödningar eller mensvärk. Många av besvären kan du behandla själv, om det behövs.


De besvär du kan få när du har mens kan variera från en gång till en annan, både vilka besvär du får och hur svåra de är. Jag är orolig om när jag ska få min mens. Ps jag använder binda för säkerhetens skull.

Jag har alltid tagit för givet att mens är ett säkert tecken på att man inte är gravid. Men nu har jag fått höra om en tjej som hade regelbundna blödningar under sin graviditet som hon antog var mens. Jag undrar hur man kan skilja mellan mens och blödningar som kan förekomma under graviditet? Enligt en ny studie gjord av University of California kan din mens avslöja hur gammal du kommer bli – beroende på hur ung du var när du fick din mens för första gången. Studien har gått ut på att samla ihop data från tusentals kvinnor – och resultatet visar på att det är en skillna beroende på om du var tidig eller sen med mensen.


Under år För att få lov att jobba i Sverige krävs det att du är minst år gammal. Barn under år får inte lov att arbeta i Sverige. De flesta är nog medvetna om att det inte är särskilt mycket som är sig likt när vi är som när vi har fyllt 50. Olyckligt vore det väl annars, man hoppas ju att alla livserfarenheter ska ge utdelning på något vis.


Förhoppningsvis resulterar det i en visare version av 20-åringen. Själv är jag språkvetare och blivande gymnasielärare i svenska och engelska så jag vet hur man lär ut språk. Det låter i mina öron som om sexårsverksamheten är rätt skol-lik. Men när det börjar närma sig så ska jag verkligen kolla upp. Men hur gammal tycker du man.


Hej jag är och jag började onanera när jag var men det är. Att få sin första mens kan kännas både märkligt och roligt.

Det kan uppstå mycket tankar och funderingar kring vad som är normalt och inte. Vissa får mens redan vid tio års ålder medan det för andra kan dröja ända upp till sexton år. Att få mens när man är åtta, nio eller tio år är ofta ett trauma. Flickorna blir kvinnor i förtid. Inuti är de fortfarande barn.


Men i dag kan man stoppa mensen med en spruta. Emma Forsberg, 1 var tio år när hon fick mens. Jag var ju bara ett barn, säger hon. Anna Nordbäck, 2 fick mens när hon var. Eller är vi mer ”ungdomliga” i dag?


Visst är det toppen att tjäna ihop sina egna pengar för att kunna köpa något som man gärna vill ha. Men det finns regler som bestämmer vad man får jobba me och hur mycket man får jobba, när man inte har hunnit fylla år. Som fältassistenter jobbar man med ungdomar.


Många ringer till oss om ungdomar som är ute på nätterna men när vi åker dit är ”ungdomarna” ofta för gamla för att vi ska kunna arbeta med dem. Vilken bra sida, jag undrar hur lång tid det tar innan man får sitt körkortstillstånd efter att man skickat in det och gjort sin ansökan. Går det snabbare om man använder e-tjänsten istället för att man gör ansökan på vanlig blankett. I Kassakollen kan du se hur mycket pengar du kan få när du vabbar.


Hur mycket pengar får jag? Ersättningen för vab är lite mindre än procent av din vanliga inkomst, men det finns en maxgräns för hur mycket pengar du får. Du kan få ersättning för vab i max 1dagar per år. Det finns flera olika tecken som kan ge en indikation på att rätt dag är nära förestående.


Tikens beteende kan vara en ledtrå men man ska vara duktiga på att läsa av det hon gör om hennes uppträdande ska ge vägledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg