torsdag 24 augusti 2017

Hur vet man om man inte kan bli gravid

Discover Man With A Man. Sök vård tidigare om ni vet att en graviditet kan vara svår att få till utan hjälp. Om kvinnan är över år behöver man inte skjuta upp besöket hos gynekologen ett helt år, utan kan söka tidigare.


Du som vill bli gravid har oregelbunden mens. Och i sådana fall där det finns medicinska skäl till att ni inte kommer att kunna få barn ihop eller där man redan från början vet att det kan vara svårt, kan ni också söka hjälp med en gång.

Hur vet man att man är gravid ? Enklaste sättet att ta reda på om man är gravid är att köpa ett graviditetstest på apoteket. Alternativt kan man lämna ett urinprov på MVC eller ungdomsmottagningen. Allra bäst är att göra testet på morgonen då urinen är som mest koncentrerad.


Testen idag är mycket tillförlitliga och enkla att. I ena stunden kan man känna sig lyckligare än någonsin för att i nästa sekund få ett raseriutbrott. Humörsvängningar är helt naturliga men kan naturligtvis vara påfrestande, särskilt om man ännu inte vet varför de uppstår.


Avslappning kan vara välgörande för ett pendlande humör, likaså förståelse ifrån omgivning.

Om du vill veta mer om vad som kan orsaka fertilitetsproblem hos kvinnor, män och par kan du läsa om några av de vanligaste tillstånden och orsakerna till fertilitetsproblem nedan. Hur tidigt en graviditet upptäcks beror också på hur uppmärksam du är. En del märker av graviditeten tidigt, kanske för att de gärna vill bli gravida , eller för att de är oroliga för att bli det. Andra inser inte att de är gravida förrän långt in i graviditeten. Fråga: Jag tror jag är gravid … Har en del symtom men vet inte om jag bara är skengravid.


Grejen är att jag inte ens visste att man kan ha symtom som sura uppstötningar, men det har jag fått, bara för ngn dag sen. Jag får det när jag äter och dricker och även när jag inte äter ngt ibland. Jag har samma funderingar som du, hur vet man att allt är som det ska? Vi har visserligen inte börjat försöka än, men jag har ändå rädslan för att det inte ska funka och nåt ska va fel. Har längtat så länge nu och det blir ju så jättejobbigt om man ska vänta länge på att det ska bli nåt också.


Ibland sägs det att man bör ha fått mens åtminstone en gång innan man försöker bli gravid igen efter ett missfall, eller att man bör vänta i två, tre månader – men så är det inte , menar de vi har pratat med. Det är inte ovanligt att en kvinna blir gravid igen direkt efter ett missfall – hon kan ju få en ny ägglossning 14. Man brukar säga att chansen att bli gravid ligger runt procent varje månad om man försöker bli gravid och har sex vid ungefär rätt tidpunkt – vid ägglossning.


Av de kvinnor som blir med barn har ungefär hälften blivit gravida under de första 2-månaderna. Jag har alltid tagit för givet att mens är ett säkert tecken på att man inte är gravid. Men nu har jag fått höra om en tjej som hade regelbundna blödningar under sin graviditet som hon antog var mens.

Jag undrar hur man kan skilja mellan mens och blödningar som kan förekomma under graviditet? Chansen att bli gravid störst runt ägglossning. Spermier kan överleva upp till några dygn i slidan och livmodern. Det betyder att dagarna före, omkring och efter ägglossning bör man komplettera med kondom om man inte vill bli gravid. Och vill du bli gravid så vet du när chanserna är som störst!


Inte sällan ges råd om vad man ska göra eller inte göra för att bli gravid. Oftast rör det sig bara om traditionella idéer och åsikter utan vetenskapligt stöd. Om du har relativt regelbundna menstruationscykler och har samlag ett par gånger i veckan, behöver du inte oroa dig över om du har ägglossning eller ej då ni är samman. Graviditeten är av någon anledning oplanerad och oönska kanske har man blivit gravid med fel person.


Dessutom kan det finns kulturella eller religösa förklaringar. Man kanske inte får ha sexuella kontakter utan att vara gift. Det kan göra att man är så rädd att man inte vågar erkänna graviditeten för en själv. Jag vet att om man testar tidigt (innan menstruationen) är resultatet mindre tillförlitligt.


Jag fick resultatet ” Gravid ” väntar inte min mens riktigt ännu – kan jag lita på resultatet? Om du har testat innan du väntar din menstruation och fått resultatet ” Gravid ” är det väldigt tillförlitligt och du kan lita på resultatet. Jag brukar inte haka upp mig på småsaker, men nu tänker jag på detta så mkt att jag måste ha svar! De som säger att de fick reda på att de var gravida i v. Framförallt nyfiken på hur man säkert VET i v.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg