torsdag 15 juni 2017

Hantera konflikter

Hantera konflikter

Medling är en metod för att lösa konflikter med hjälp av en utomstående neutral och opartisk tredje part. Medlaren hjälper parterna att själva finna en ömsesidigt acceptabel lösning och att bearbeta deras relation så att de kan lägga konflikten bakom sig. Vi får alltid höra att handledning är ett viktigt redskap när det gäller företagsledning.


Hantera konflikter

Handledning verkar vara det enda sättet att hantera och förebygga konflikter. Det är alltså inte bara vanligt förekommande, det är ett måste. De är även en källa till stress och utbrändhet och leder oftast till dålig kommunikation, vilket i sig innebär att gruppen arbetar sämre och mindre effektivt. Nedan ger vi dig några tips på hur du enkelt kan hantera de konflikter som uppstår på en arbetsplats. Du kan förbättra din förmåga att välja konfliktstil genom att lära dig mer om konfliktstilarna, reflektera över vilka du har svårt respektive lätt för och öva dig på de som tycks svåra.


Det hjälper dig bryta gamla relationsmönster och hantera konflikter bättre, för dig och människorna omkring dig. Om konsten att hantera svårlösta konflikter på arbetsplatsen har Thomas Jordan skrivit en handbok, där han beskriver arton strategier, fördelade på sex olika grupper. Inte heller inom det här området finns det enkla dunderpillret som fixar allt! En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter.


Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och lösa konflikter på arbetet. Arbetstidsstudier visar att ledare lägger upp till av sin arbetstid på att lösa konflikter. Det motsvarar den tid du är på semester varje år. Inga konflikter går över av sig själva. Det krävs en hel del mod och erfarenheter att gå in och hantera en konflikt.


En av orsakerna till att konflikter är svåra att hantera är att de flesta personer får negativa associationer av ordet konflikt. Det handlar inte om att ”lösa” konflikter , utan om att hantera. Tamara säger att statistik visar att av alla samtal mellan chef och medarbetare är konfliktrelaterade, enligt en undersökning som tidningen Chef presenterade i våras.


Hantera konflikter

Testa din förmåga att hantera konflikter genom att ta ställning till hur du som chef skulle agera i en fiktiv konflikt som uppstår mellan två medarbetare. I slutet av kursen får du resultat och återkoppling på de val du har gjort. Om du inte redan är inloggad kommer du först till inloggningssidan. Det finns mycket att vinna på att förebygga konflikter. Genom att skapa ett arbetsklimat där man anstränger sig att tolka varandra positivt, där man försöker sprida en positiv känsla och där man bekräftar varandra minskar risken för konflikter.


Konflikter kan också urarta och leda till mobbning. Det är smart att se konflikter som naturliga och nyttiga inslag i alla typer av organisationer. Att hantera konflikter i arbetslivet - utmaningar och strategier (YPA100), 7. Coping with conflicts in working life - challenges and strategies, 7. Men man kan bestämma sig för att hantera en konflikt i förväg också. Dock måste man då veta vad skillnaden mellan att hantera och lösa är. Snälla människor ska istället hantera konflikter på ett klokt sätt där fasthet och tydlighet vilar på en bädd av empati och förståelse.


Detta kloka sätt ligger inte bara närmare deras egna goda hjärtan utan är dessutom ett framgångsrikt sätt att kommunicera på då känslorna svallar. Effektiv konflikthantering innebär att jag lär mig vilken stil som är effektiv i vilken situation och att jag kan tillämpa den mest effektiva stilen i just den situationen. Genom att våga prova andra sätt att hantera konflikter , lär du dig att känna in konfliktsituationen och variera stilarna efter behov.


Vi valde att ställa denna fråga för att få svar på om pedagogerna låter barnen vara självständiga till att lösa sina egna konflikter. De frågor som behandlas utgår från aktuell nationell och internationell forskning inom området och analyseras utifrån förhållandet mellan indivi grupp, organisation och samhälle. I kursen fördjupas och vidgas kunskaperna om olika handlingsalternativ för att hantera konflikter i yrkeslivet. Kursen behandlar såväl gruppdynamiska som individuella aspekter till exempel rolltagande, makt, kön och etnicitet. Bli först med att recensera “ Hantera konflikter , härskartekniker och besvärliga människor” Avbryt svar.


E-postadressen publiceras inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg