torsdag 29 november 2018

Kan man få mens om man är gravid

Läs mer om mens och allt omkring det. Ta del av information och tips på Libresse. Lär dig mer om leva med mens här! Tips och råd kring intimhygien. Humörsvängningar och kramper?


Discover Man With A Man.

En annan anledning till blödning under graviditet kan vara att man får missfall. De allra flesta missfall sker mycket tidigt. Ibland så tidigt att man inte ens hunnit upptäcka att man är gravid.


Många tolkar då missfallet som en mens. Kan man ha mens när man är gravid ? Mensen, brukar man säga, är då mer sparsam, men det kan självfallet vara olika från person till person. Jag vet åtminstone två personer som haft så riklig mens att dom inte förstått att dom var gravida förrän en bra bit.


När du har mens kan du även få mensbesvär som rikliga blödningar eller mensvärk.

De besvär du kan få när du har mens kan variera från en gång till en annan, både vilka besvär du får och hur svåra de är. Till dom som säger att man inte kan ha mens och vara gravid. Visserligen kan de vara en nidis, men som är lika riklig som mens , men hur tusan ska man veta skillnaden när det är precis i svängarna vid mens tiden. Jag har en dotter på månader och fick tillbaka min mens i okt-nov.


Fram tills januari var den regelbunden och samma mängd blod men sen i januari var den den 1v 3d sen och varade inte lika länge samt var inte så rikliga blödningar. Enligt läkarna skulle hon inte kunna bli gravid igen efter min lillasyster föddes så hon trodde att hon hade fått högt blodtryck men var gravid. Jag vet att om man testar tidigt (innan menstruationen) är resultatet mindre tillförlitligt. Jag fick resultatet ” Gravid ” väntar inte min mens riktigt ännu – kan jag lita på resultatet?


Om du har testat innan du väntar din menstruation och fått resultatet ” Gravid ” är det väldigt tillförlitligt och du kan lita på resultatet. Ibland kan man få en liten blödning ungefär vid den tid som man i vanliga fall skulle ha mens. Oftast är det inte farligt men det kan vara ett tecken på ett missfall.


Om du får blödningar som gör ont bör du kontakta din barnmorska eller mödravårdscentral. Under graviditeten är det bra att röra på sig så mycket man kan. Tove Nordahl säger också att det kan variera när man med säkerhet kan slå fast att man är gravid.


Här nedan listar vi olika graviditetstecken: Kissnödig ofta – Tecken på att du är gravid Ett tidigt graviditetstecken är när man märker att man är kissnödig oftare än vanligt. När man blir gravid belastas njurarna och mer urin hamnar i urinblåsan. Klart att man vill bli gravid.

Vi har ju börjat försöka och vi vill ha familj. Men vi har som sagt inte bråttom. Så missförstå inte min förväntan.


De flesta försöker ju ett tag innan det blir två ränder på stickan…. När du har gjort ett graviditetstest och det är positivt, kan man ändå få mens fastän man är gravid ? Det kommer när det kommer. Tja, ja, på ett sätt, eller i varje fall kan det se ut så. I början av en graviditet kan du få mellanblödningar eller ”fläckar”, ofta runt den tid när du normalt skulle ha fått mens. Hur vet man att man är gravid ? Detta är dock inte samma sak som mens.


Enklaste sättet att ta reda på om man är gravid är att köpa ett graviditetstest på apoteket. Alternativt kan man lämna ett urinprov på MVC eller ungdomsmottagningen. Allra bäst är att göra testet på morgonen då urinen är som mest koncentrerad. Testen idag är mycket tillförlitliga och enkla att. Vet inte om det här hjälper dig, men.


Jag tycker dock att du ska göra ett test om du har symtom som tyder på graviditet för att vara helt säker. Jag fick min mens i fredags, men jag tycker inte det känns som det brukar göra. Jag brukar känna av min mensvärk mer än jag gjort nu och brukar blöda mer än jag gör nu. Jag har fått missfall en gång tidigare och det kändes som att vrida om en kniv i magen, så känns det inte nu. Hon betonar att nidblödningar inte är ett begrepp man inom vården brukar använda.


Långt ifrån alla kvinnor som är gravida får en nidblödning, säger hon och tillägger: – Ofta när man får en blödning är man inte gravid , det är mens som kommer. Om du tror att du har fått mens när du är gravid , bör du omedelbart kontakta din läkare. Slutligen kom ihåg att det finns många anledningar till att en kvinna kan blöda under graviditeten.


Men det är omöjligt att få mens när du är gravid. Lyckligtvis upplevde de flesta kvinnor inte någon form av blödning under graviditeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg