onsdag 28 november 2018

Dikt sorg tröst

När sorgen kommer, som när natten skymmer i vilda skogen, där en man går vill, vem tror på ljuset, som i fjärran rymmer, Och sken som skymta fram och flämta till? På skämt de glimta och på skämt de flykta, vem tar en lyktman för en man med lykta? Dikter som ger tröst.


Din sorg är större än att ord kan trösta den. Därför sätter jag mig här, alldeles tyst, vid fönstret.

Jag vet att du både vill och inte vill vara ensam just nu. Det är därför jag inte rör dig, inte håller om dig, utan bara finns här just nu, till dess du själv ger mig ett tecken av Caroline Krook. En dikt av Barbro Lindgren: Djupt, djupt inne i sorgens mörker, glimtar en annan sorts glädje fram, en allvarligare glädje, i grunden besläktad med sorg. Populära begravningsdikter till ceremonin. Vi hjälper dig hitta personliga minnesord vid begravning.


Den ska leda rätt, giva stöd och tröst. Det finns så mycket gråt och smärta på vår jord.

Det hjälper mig på vägen som jag här måste gå. Sov du lilla vide, än så är det vinter. Döden betyder ingenting. Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum.


Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande. Kalla mig vid mitt vanliga namn. Tala till mig sådär som Du alltid gjort. Ditt tonfall, Håll sorgen borta från Din röst.


Det är som att finna en musiker som har alla toner på sin skala, men det som skiljer honom från många andra är att alla tonerna är rena. Till sist en avdelning med de mest efterfrågade dikterna från tidigare diktsamlingar. När någon är i sorg är det inte heller originaliteten i hälsningen som är betydelsefull. Det fungerar bra att skriva något klassiskt. Huvudsaken är att det blir av.


Nej, sörja sorgen ut, tills hjärnan domnar i trötthetsdvala är den tröst. Och ej mejas den sä Som ur intet du väckt På omätliga fält.

Och ej murknar det trä Som i chaos du ställt, Fast det byter om drägt. Och din verld är så vid Och så skön och så säll, Och den mäts ej. Självklart kan man skriva begravningsdikter själv till ceremonin, men om man har svårt att hitta orden kan man ta någon av alla befintliga dikter. Hos populära poeter som bland annat Gustav Fröding, Pär Lagerkvist och Karin Boye kan man hitta många vackra dikter som passar på begravning. När Ewa Åkerlinds man avled började hon skriva dikter som kan läsas som tröst efter en älskad person.


Eller så är det du Som är den lånade - Min man gick bort i sarkom för drygt två år sedan, berättar Ewa. För att ta mig igenom sorgen skrev jag dikter. Det är så tomt och så tyst i dag - så mörkt fastän solen skiner när sorgen har lämnat sitt sista bud bakom fördragna vita gardiner.


Sorgen efter ett husdjurs död behöver bearbetas precis som vilket dödsfall som helst. Vi behöver upptäcka och fullborda allt som är oavslutat. Vill du veta mer om sorg och sorgbearbetning kan du ladda ner den gratis e-boken När brustna hjärtan läker. Sorg är som en pil, Du gör dig illa om du försöker fånga den i luften.


Men om du låter den flyga klart så faller den till slut till marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg