fredag 4 maj 2018

Hur tidigt känner man att man är gravid

Discover Man With A Man. Hur snabbt känner man av graviditet? Kan jag verkligen känna av graviditet ca en vecka efter befruktning?


En stark önskan om att bli gravid kan till och med leda till en växande mage - och en såkallad inbillad graviditet. Många förväxlar också tecken på att det faktiskt är menstruationen som kommer och inte att man är gravid. Jag har haft mens exakt samma datum med dagars mellanrum sen jag fick min mens.

Då jag inte hade fått mens på datum som beräknat anade jag ugglor och visst var jag gravid. Andra symtom dök upp 7dagar efter bim och starkast tecken va brösten som blev ömma och ökade i storlek. Men det kan ju vara bra att minnas att man kan bli lite knasig av hormonerna iallafall.


Och man vet ju aldrig! Det vanligaste sättet att upptäcka att man är gravid är att mensen uteblir. Det är bra att komma ihåg att mensen kan utebli en måna oavsett hur regelbunden den varit förut, utan att man nödvändigtvis är gravid. Du är känslig för vissa lukter.


Du blir lättare ledsen.

Det är svårare att märka av en graviditet tidigt om du är ung och just har börjat få mens eller har mens som inte är regelbunden. Hur tidigt en graviditet upptäcks beror också på hur uppmärksam du är. Här nedan listar vi olika graviditetstecken: Kissnödig ofta – Tecken på att du är gravid Ett tidigt graviditetstecken är när man märker att man är kissnödig oftare än vanligt. När man blir gravid belastas njurarna och mer urin hamnar i urinblåsan.


Detta beror på att blodmängden i kroppen ökar. Jag har fått för mig att man inte borde känna av det så tidigt , men jag har egentligen ingen koll. Borde väl egentligen testa mig, men det känns så låååångt bort att jag skulle vara gravid ! Skulle bli väldigt glad om jag var det, men samtidigt så har jag väldigt svårt att tänka mig att jag är det. Halsbränna kan också vara ett tecken på graviditet, eftersom glatt muskulatur i kroppen slappnar av när du är gravid.


Försök dra ner på kaffe och stark mat. För en del kvinnor är markant ökade flytningar det första graviditetstecknet. Om du försökt att bli gravid länge så vill du säkert ta ett graviditetstest så snabbt du bara kan. För att svara på frågan när man kan göra ett graviditetstest så behöver man också veta hur ett sådant test fungerar.


Längre ner på sidan får du svar på när du tidigast kan göra ditt gravtest. Hade ÄL i lördags och jag och sambon fick till det. Har de två senaste dagarna nu vart så fruktansvärt trött, orkar knappt hålla ögonen öppna.


Sitter på jobbet och bara gäspar. Trodde att jag höll på att bli sjuk men så var inte fallet, och jag känner mig fortfarande frusen o trött.

De som läst avsnittet om hur man blir gravid och tecken och symptom på graviditet läste även mer om specifik information kring graviditeten, om adoption eller om fostrets utveckling vecka för vecka. Läs även: Över tips på hur du blir gravid snabbt! Det är mycket individuellt och inget är rätt eller fel. Hur vet man då att man är gravid ? Cirka av alla kvinnor känner av något av nedanstående tecken på graviditet innan de är i vecka och ungefär känner av dem innan vecka 8. Alla kvinnor känner dock inte av alla tecken och vissa känner inte av något alls.


För att vara helt säker på att du är gravid så bör du ta ett. Många gravida känner sig tunga och otympliga de sista veckorna av graviditeten. Man blir lättare andfådd och många känner sig även svullna. Passa på att vila mycket. Att börja fundera på förlossningen och prata ihop dig med din partner eller någon annan du vill ha med dig som stöd är viktigt.


Att du får lite ont i magen, ungefär som mensvärk, kan också vara ett tecken på att du är gravid. Du märker att mensen inte kommer, men att du fortfarande känner av att det molar. Man kan kalla det för växtvärk: Livmodern börjar växa väldigt tidigt i graviditeten. Jag vet att om man testar tidigt (innan menstruationen) är resultatet mindre tillförlitligt.


Det brukar vara det klassiska: illamående, att man känner lukter och smaker annorlunda, att man har ömma bröst, känner trötthet …, säger hon. En del kan också känna att ”Nu är mensen på gång”, och så kommer den inte – det kan också vara ett tidigt graviditetssymtom. Men alla upplever inte de här symtomen. Kan man man bli med barn om killen varit inne i tjejen trots att killen inte fått utlösning under hela samlaget?


Gravid utan utlösning? Jag skulle vilja veta hur det känns att få ett tidigt missfall? Hur känner man igen ett missfall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg