tisdag 31 mars 2015

Argumenterande tal tips

Tips på ämnen för argumenterande tal ? Hej, jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska där min svenska lärare har sagt att man själv får välja ämne. Va inte den som argumenterar för att få handla på systembolaget när man är bara. För jävla många som kör den som sitt argumenterade tal , och man ser att lärare är rätt trötta på att höra den flera gånger när elever ska hålla argumenterande tal.


Hej ska hålla ett argumenterande tal till svenska om varför mansnormer är dåligt. Har du några tips på hur jag kan skriva inledning och avslutning på ett bra sätt?

Användning av retoriska stilfigurer var ett krav! Jag gick en kurs i retorik och har mitt argumenterande tal (min) nedskrivet med rapport kring talets olika delar om du vill se. Mitt tal är rätt så basic men handlar dock om löpträning så det får ju ses som personligt. Argumenterande tal - FamiljeLiv. Ge tips på argumenterande tal.


Det får ej vara kontroversiellt (buhbhuhu), ingen ska behöva ta illa upp (tydligen) och talet skall hållas på minuter. Jag HAR sökt i forumet men hittade inget jättebra. Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet.


Här kommer några som jag drog ur min hatt.

Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot. I ett argumenterande tal är målet att - genom muntligt framförande - övertyga åhörarna att din åsikt är den rätta. Dessutom hålls argumenternade tal även i många sammanhang utanför skolan, och är därför en väldigt.


Vad vill du övertyga läsaren om? Ex: Det vore bättre med synliga cyklar i trafiken, för då blev det inte så många olyckor. Jag ska hålla ett argumenterande tal på fem minuter på onsdag, och jag vet ännu inte vad jag ska välja för ämne. Orkar inte med sånt seriöst shit som dödsstraff, abort, fildelning med mera. Tråkigt och för vanligt.


Vill hellre göra ett bra tal , men med någont lite mer annorlunda och intressant ämne. Ett personligt tal med lagom mycket humor och skärpa där en berättelse målas upp som exempel på hur man som barn föraktar allt vad rökning heter för att sedan. I dessa tal är argumentens styrka avgörande. Priserna i kollektivtrafiken tycker jag kan vara värt att argumentera om. Särskilt Västtrafik påpekar ständigt att de vill ha fler resenärer och att det är bättre ur miljösynpunkt, dock verkar de inte förstå att det kan finnas vissa ekonomiska anledningar till att fler väljer bilen eller att kollektivtrafiken inte är tillräckligt.


Presentera din åsikt (tes). Illustrera med argument (skäl för din tes). Basera dem på fakta (stödargument). Fundera ut motståndarsidans argument.

Hej allihopa, nu är det så att vi ska hålla ett tal i skolan ( argumenterande såklart) i några minuter. Det blev en rätt trög start för min del men fick tillslut ihop en text. Men nu behöver jag eran hjälp med vad jag kan bättra på texten och lite tips. Jag har lärt mig att det i ett argumenterande tal alltid måste finnas något svar på tal till de som inte håller med om argumentet eller inte tycker som du.


Därav vad som skulle kunna vara minus men det måste följas upp med att vi minsan tänk på det och hur vi löser problemet. Mall till argumenterande text Först och främst… Bestäm tesen! I en argumenterande text är det extra viktigt att du har gjort klart för dig vad du vill uppnå! Vad är det du vill övertyga dina läsare om? Alla hundar ska hållas kopplade!


Gör tesen tydlig: Jag anser att alla hundar ska hållas kopplade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg