fredag 18 december 2020

Vart kan man göra abort

Det är alltid du som är gravid som bestämmer om du vill göra abort eller inte, det står i abortlagen. Du har också rätt att ändra dig när som helst före själva aborten. Det är också bra att fatta ett gemensamt beslut om det går.


Abort kan göras på två sätt. Medicinsk abort är vanligast och innebär att du får ta två sorters tabletter som gör att graviditeten avbryts. Kirurgisk abort innebär att graviditeten avbryts genom en liten operation.

Vilket sätt som används beror bland annat på hur länge du har varit gravid. Här kan du göra abort Om du blivit oönskat gravid bör du så fort som möjligt kontakta en barnmorskemottagning eller abortmottagning på närmaste klinik. Hur många aborter kan man göra ? Nej det är inte farligt att göra flera aborter.


Man kan göra de aborter som behövs. Men om man har en bra preventivmetod så minskar risken väldigt mycket för att det ska bli en oönskad graviditet, och alltså ingen abort. Misstänker starkt att jag är gravid.


Ont i livmodern o trött så jag kan däcka redan vid om dagarna,precis d tecken jag haft tidigare då jag väntat mina andra barn.

Första barnen var planerat,efter att vi bara varit tillsammans i 4månader! Det finns många orsaker till varför någon väljer att göra abort. De kan vara medicinska, som att barnet är sjukt eller att en graviditet är farligt för mamman.


Det vanligaste är att man gör abort av sociala skäl, som till exempel att man känner att man inte kan ta hand om barnet. Du kanske inte har en partner eller någon annan. Hur går det till när man gör en abort ? Jag har två barn sen innan. Majoriteten av Europas länder har gått mot strömmen, med lagar som gör det förhållandevis enkelt att få en abort.


Detta kan dock snabbt förändras. En kirurgisk abort innebär att man gör ett fysiskt ingrepp, även kallad skrapning. Gör man en sen abort använder man sig av den så kallade två-stegs-metoden.


Läs mer om hur man gör och vad medicinsk och kirurgisk abort innebär. Anledningarna till att man vill göra abort kan vara många. Att man tycker att man är för ung eller att det inte passar i ens liv just då. Det kan vara för att man inte känner sig redo.


Kanske är den man blivit gravid tillsammans med inte den som man vill ha barn med. Kan jag göra abort även om jag inte är svensk medborgare? Alla som befinner sig i Sverige, oavsett om de är svensk medborgare eller inte, har rätt att göra abort.

Om behöver göra en abort kan du vända dig till din vårdcentral eller till en gynekologisk mottagning. Sedan dess har lagen förändrats och numera kan man göra abort av vilken anledning som helst fram tills slutet av vecka 18. Om du funderar på att göra en abort kan du ta kontakt med ungdoms- eller barnmorskemottagningen för att få råd.


Du kan också få hjälp på vårdcentralen eller på gynekologiska mottagningen. Vart kan man vända sig. Personalen hjälper dig att få kontakt med en. DÅ måste man föda ut fostret iallafall. Men var gränsen går före det vet jag inte.


De första veckorna görs ju medicinsk abort sedan kan de ju suga ut fostret,efter det får man föda. Så informerade min läkare mig om detta. Man ångrar aldrig ett barn, men man kan verkligen ångra en abort.


Jag ångrar detta så djupt och jag hatar mig själv för det beslut jag fattade. Jag dömer ingen som fattar samma beslut, men man ska veta att det inte är som barnmorskorna säger alla gånger. Det värsta kan hända och det är att du ser barnet hänga från ditt underliv.


Själva aborten gick jättebra och alla var trevliga och förstående men jag kommer aldrig någonsin glömma bort det. Det är som sagt det värsta jag har varit med om,rent psykiskt. Blöder man så ska man även undvika sex, bad och hård fysisk träning.


Det går dock bra att duscha. Efter en skrapning i samband med abort så återkommer normalt mensen efter fyra till sex veckor, men det kan dröja längre. Uteblir mensen ska du alltid göra ett graviditetstest för säkerhetsskull.


Enligt den lagen kan man göra abort fram till slutet på den artonde veckan av graviditeten, och av vilken anledning som helst. Efter den artonde till den tjugoandra veckan krävs tillåtelse från Socialstyrelsen som kan ges på grund av exempelvis att fostret eller kvinnan lider av svåra sjukdomstillstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg