tisdag 26 januari 2021

Varför blir man kär

Eller varför blir man inte kär ? Det är frågor som man kan grubbla över till leda. Med facit i hand har man ju gjort några mindre lyckade val av partner i livet – och när man väl träffade någon som man BORDE bli kär i hände. Måste kärlek vara så svårt?


LÄS OCKSÅ: Singel i sommar?

Så varför blir vi kära ? Här är fem olika teorier. Anledningar till varför man blir kär Man attraheras av någon som är som en själv. Många personer tror att man attraheras av någon som är annorlunda, men studier har visat att detta inte riktigt stämmer. Tidningen Independent har tagit fram nio anledningar till varför människor blir kära.


Om du spelar svårfångad. I ett experiment visade det sig att män som valt en kvinna som sin speeddating-partner ville ha henne mer om hon verkade ointresserad av deras frågor. Det har gjorts flera studier som har kunnat visa att män attraheras mer av kvinnor när de är som mest fertila.

I ett fall kunde man se att män föredrog fertila kvinnors dofter, och i ett annat verkade kvinnans röst bli mer tilltalande för männen vid samma tidpunkt. Jag skulle kanske tänka mig att man vill gärna bli kär någon för att rymma från sina egna problem när man mår som dåligt men man gör inte det med medvetenhet. Men om inte det är kärlek varför tänker man då på den personen man ” blev kär i” när man inte mådde bra, som man olyckligtvis inte hade en chans med denna person, under lång tid?


En del tänker att de vet vilken typ av personer de blir kära i. Men sen kanske det inte stämmer. Du kan bli kär i någon du inte alls trodde. Kärlek kan överraska, till exempel om du blir kär i någon av ett annat kön än du blivit tidigare eller om du blir kär i ”fel” person. Försök att utmana dig själv och förändra lite i taget.


Kan man då bli kär i samma person flera gånger? Nu spekulerar jag, men ja, jag tror det, säger Fischer. Björsell och många med honom anser å sin sida att vi bara kan vara förälskade i en person åt gången. Att bli kär i samma person flera gånger tror han inte på. Det gör att du blir extra vaken, pigg och beredd på allt när du är kär.


När hjärtat slår så snabbt och hårt kan ytliga blodkärl i kroppen vidga sig. Det är därför du lättare blir röd i ansiktet, på halsen och om öronen när du är förälskad. Ett hjärta som pumpar snabbt kan också göra det svårt att sova om nätterna.

Varför kan man bli kär i vem som helst? Aron gjorde ett test med frågor för att se om det var möjligt att skapa intimitet mellan två för varandra tidigare okända personer inom minuter. En förälskelse kan inträffa plötsligt och många fall kan det kännas som att man inte vet varför just den personen bland dom omkring miljarder människorna på jorden. Skulle man kunna påverka någon till att bli kär i en? Kärleken är väldigt komplex och styrs av flera faktorer, så det lär nog dröja innan vi kan hävda att vi med hjälp av något preparat skulle kunna påverka vem vi blir kära i, säger Ynette Gustavsson.


Jag har träffat en kille via dejting men det höll inte så länge. Väldigt många är förvirrade idag, letar efter något de tror är bättre hela tiden. Jag har blivit avvisad jättemånga ggr av killar och det har inte att göra med hur trevlig man är, dom orkar inte med att bli kära i någon på riktigt. När Amors pilar träffar oss och vi blir kära , hur reagerar vi då?


Och hur fungerar det egentligen i vår hjärna? Jo, modern forskning ger oss mängder av fakta om ämnet. Det finns nämligen bara fördelar med att vara kär. Till att börja med så skiljer vi på känslor och lust. Och sen blir jag inte kär , varför ? Blir ju arg på mig själv, jag VILL vara kär i honom.


Han är redan kär i mig säger han och det känns så fel när jag inte känner samma sak. Har ioförsig bara varit kär gånger i mitt liv tidigare så det är något jag har svårt för att bli (men då blev jag det direkt). Främlingar som tittar varandra i ögonen kan bli kära. Det är bevisat att om du tittar in i ögonen på en person (även om personen dittills varit dig okänd) produceras det kemiska ämnet phenylethylamine som triggar flight-to-fight-syndromet. Så, hur blir man kär igen?


För var ni en gång kära i varandra kan ni, i de flesta fall, få känslorna tillbaka. Men inte utan att ni också utför ett eget inre arbete gällande att försöka läka era rädslor. Det är nämligen flera parameter som spelar roll när man blir förälskad. Och vet man om dem, ja, då kan du ju faktiskt påverka och få din crush kär i dig, skriver danska Metroxpress.


Liknande attityder, bakgrund och personlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg