onsdag 13 januari 2021

Värdering av hus vid separation

Värdering av fastighet i bodelning. Vi skall skiljas och min man skall ta över huset och köpa ut mig. Mitt ex vill alltså köpa ut mig ut vårt nuvarande gemensamma hus. Till att börja med ville han bara ge mig av husets värde. Jag och min sambo separerar.


Kolla med er bank om de har en mäklarfirma som de samarbetar me de kan ofta göra en värdering för en lägre kostnad.

Det kan också vara idé att få två olika värderingar av olika mäklarfirmor. Vårt hus värderades väldigt olika av två separata firmor. Det skilde nästan 4tkr på de olika buden.


Sen tycker jag att man här även måste väga in nödvändiga renoveringar om såna är stundande i närti behövs en ommålning så kanske man kan dra av femtiotusen på husets värde för det är inte säkert att mäklaren kompenserat för detta i sin värdering. Fråga mäklaren om detta vid värderingen om det finns osäkerhet! Vid försäljningen av det tidigare huset gjorde vi en vinst på 600′ kr – är min del helt borta nu, när vi plöjt ner i princip hela vinsten i det nya boendet? Vid ett gåvobrevs formulerande angavs av huset tillfalla min fru som enskild egendom.


Huset var sedan tidigare hennes på pappret, ett slags förtida arvuttag. Vad menas då med ovanstående?

Jo, vid värdering av fastighet i samband med bodelning ska man utgå från fastighetens marknadsvärde. Av förklarliga skäl kan det vara svårt att exakt veta fastighetens marknadsvärde utan att lägga ut fastigheten till försäljning. Istället måste ni sinsemellan komma överens om fastighetens.


Det är endast den del av boet som har införskaffats för gemensamt bruk som blir del av en bodelningen vid samboskap. När ett samboförhållande tar slut har den ena parten enligt sambolagen rätt att begära bodelning. Den egendom som är införskaffad för gemensamt bruk ska då delas lika. Från vinsten som skulle ha uppkommit om bostaden såldes dras av i form av fiktiv reavinstskatt (fiktiv eftersom ingen försäljning sker i realiteten). Därefter delas summan i två delar, din del resp.


Exet vill inte bo kvar i huset själv, men vill inte heller att huset ska säljas utan att jag ska köpa ut honom. Problemet ligger väl mer i att efter att jag har tagit hem två olika mäklare för värdering , där de kom fram till samma marknadsvärde, så tycker exet att summan är för låg. Vid värderingen av huset bör ni anlita en mäklare för att få rätt värde. Det kan ibland kännas krångligt att upprätta ett bodelningsavtal själv. För att vara säker på att allt blir rätt är det bra att ta hjälp av någon professionell.


Nu undrar jag hur huset skall värderas till ifall jag skulle köpa ut huset ? Jag har inte råd med milj men skulle ha råd med milj som vi dessutom har lån på i huset. Huset verkar ju inte vara värt milj då ingen velat köpa det under hela våren och vi har oxå sänkt priset på huset då vi i vintras gick ut med milj. Vem får bo kvar i huset vid separation ? Den enklaste lösningen är om man själva kommer överens om vem som skall bo kvar.


Han berättade och flyttade på timmar.

Jag är sjukskriven för en panikångest och depression sedan år. Har kass ekonomi och vet inte hur min framtid ser ut. Nu nästan veckor senare är det värdering av huset och bodelining. Jag vet inte om det är gjord en värdering på huset. För att se vad man kan tänkas bjuda?


Kan man gå in som köpare och göra en värdering ? Vi vill ju inte gå in och bjuda en viss summa och sen visar det sig att huset är värt. Eftersom värderingen är statistisk och baseras på andra försäljningar av liknande bostäder i området kan det vara bra att ta resultatet med en nypa salt. Om det till exempel inte sålts tillräckligt många bostäder av samma typ i ditt område är det svårt att göra en rättvis värdering.


Vid bodelningen ska du kompenseras för denna skuld av din sambo. Du får då pengar motsvarande skulden och kan använda dessa pengar vid förvärvs av ett nytt boende. Bodelningen medför ingen skattskuld för dig.


Vid avyttring av en ersättningsbostad ska uppskovsbeloppet normalt återföras till beskattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg