tisdag 26 november 2019

Studieskulder bodelning

Med vårt stöd får ni hjälp direkt. Få tid för möte med er personliga rådgivare redan idag. Telefonrådgivning eller i möte. Vi kan all familje- och affärsjuridik!


Det finns dock vissa regler kring skulderna som man bör komma ihåg. Särskilt en av reglerna kan vara extra viktig när det gäller just studieskulder. Studieskulder uppgår nämligen ofta till ganska stora belopp.


Ingår studieskulder i bodelningen mellan makar? FRÅGA Hej, Min fråga gäller CSN-lån huruvida det ska ingå i bodelning eller inte. Vår skilsmässa blev klar för cirka ett år sedan och vi ska nu göra en bodelning. I samband med denna har vi en fundering om de studieskulder som jag tog under vårt äktenskap ska vara med på samma sätt som våra andra skulder vi dragit på oss. Om en make skulle ha mer skulder än värdet av dennes giftorättsgods så får denna maken ensam ansvara för sin skuld.


Med andra ord en skuldsatt make kan inte kräva att den andre maken skall betala dennes individuella skulder vid bodelning oavsett om det rör studielån eller andra typer av skulder. Om en make har stora studieskulder och den andra inte har några alls skulle en jämkning av bodelningen kunna bli aktuell. Har jag någon rätt till en del av min sambos företag när vi går isär? Bodelning - hur delar man skulder och tillgångar?


Räknas en livförsäkring som enskild egendom? Skulder från tidigare äktenskap i bodelning. Ladda ner en gratis mall för blankett till bodelning och skilsmässa med råd och tips. Mallen innehåller exempel för enklare anpassning. Hur ska skulder behandlas i en bodelning pga.


Min fru och jag gjorde allt sådant själva, dock så har vi inte varit osams under tiden och bodelningen gick väldigt bra, om än jobbigt emotionellt för mig. Vid kortare förhållanden kan det i vissa fall finnas möjlighet att jämka en bodelning på så vis att den som hade mest med sig in i boet får behålla mer. Sambos behöver enbart bodela om en eller båda parter så önskar.


Jag (kvinnan) har 180. Tillsammans har vi tillgångar i bilar på 200. Han skall ha kvar bilarna och lösa ut mig. Efter bodelningen kommer han alltså sitta på tillgångar på 200. En bodelning under bestående äktenskap kan vara bra att genomföra om ni vill föra över olika tillgångar mellan er eller om ni vill klargöra hur ägandet ska se ut för olika tillgångar ni förfogar över.


Skall han ge mig 100. Ett bodelningsavtal är den handling ni upprättar för att bestämma hur bodelningen ska se ut. Då skulle din man kunna betala dig 1för din andel av bilarna dvs ingen av er skulle få mer eller mindre pga bodelningen.


Bara byta bil mot pengar. Men eftersom du nu har din studieskuld så kan du inte bidra med något till bodelningen medan din man däremot har sina 1som han får dela hälften av till dig. Jo studieskulder ingår i bodelningen , så var det för oss i alla fall. Det lånet är ju istället för din inkomst under studietiden och har förmodligen gått rakt in i den gemensamma löpande ekonomin. Vi hade heller inga studieskulder , billån eller liknande.


Fonder och aktier såldes av i samband med bodelningen. I mitt fall tar maken över huset medan makan köper en lägenhet, säljs huset ser det givetvis annorlunda ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg