onsdag 13 november 2019

Sambo registrering

För att det ska handla om ett samboförhållande krävs alltså ingen registrering. Hoppas att du fått svar på din fråga! Kan man vara sambo även om man är folkbokförda på olika adresser?


Kan sådant som man skaffat innan man flyttade ihop delas i bodelningen? Var registrerar jag ett samboavtal och vad är fördelen med det?

Jag är sambo och har skrivit ett samboavtal. Ska eller kan jag registrera. Jag vet ingenting om hur det funkar. Ska man registrera sig som sambos någonstans? Skriva avtal som syns någonstans?


Registrering av civilstånd i folkbokföringen vid flytt till Sverige. Hänvisningar och länkar.

Så fungerar Rättslig vägledning. Anmälan om registrering. Föreläggande om registrering. Det finns vissa inskränkningar i en sambos möjlighet att förfoga över sin egendom.


Att vara sambo är i Sverige inget civilstånd i juridisk mening. När ett samboförhållande upphör ska viss egendom, så kallad samboegendom, delas mellan samborna. Du kan få uppehållstillstånd om du är gift, har ingått registrerat partnerskap eller har varit sambo med någon som nu bor i Sverige. Med sambo menas ett par som inte är gifta men som bor och lever tillsammans som i ett äktenskap.


Att ni har bott tillsammans under till exempel ett turistbesök räcker inte. Oavsett varför ni bodelat kan ni, om ni vill, lämna bodelningshandlingen till Skatteverket för registrering. Underteckna bodelningshandlingen båda två. En sambo som den avlidne kanske har ett eller flera barn tillsammans med har ingen rätt till ersättning.


Inte ens genom ett förmånstagarförordnande går det att skriva in en sambo som förmånstagare till denna pension. Eftersom det handlar om livsvariga pensioner kan den efterlevande alltså förlora stora belopp på att inte vara gift. Min dotter lever i ett samboförhållande.

I samband med renovering av den villa de bor i så har jag skänkt min dotter en större summa pengar som hjälp med renoveringen. I händelse av att dom separerar så vill jag inte att värdet av min gåva skall delas med hennes Sambo (min gåva är enbart till min dotter). När du som sambo har samäganderätt. Egendom som samborna köper tillsammans som inte är samboegendom, exempelvis bil, fritidshus, båt eller husvagn, har de samäganderätt till. Samäganderätt regleras av samäganderättslagen och ingår inte vid en bodelning.


Jag har tidigare skrivit om registrering av samboavtal samt bevittning av samboavtal men tänkte sammanfatta allt formkraven för ett samboavtal här. Ett samboavtal skall vara skriftligt. Bodelningsreglerna kan avtalas bort helt eller delvis. En sambo kan exempelvis inte sälja huset samborna bor i även fast den andra sambon inte äger något av huset. Det skulle krävas en signatur om att man ger sin tillåtelse till att huset säljs.


Detta ger samborna möjlighet att bevaka att delningsrätten inte går förlorad. Om två kvinnor väljer att skaffa barn så kan de istället för faderskap registrera föräldraskap enligt kapitlet paragrafen i föräldrabalken. Detta gäller för en kvinna som är maka, registrerad partner eller sambo till barnets moder.


Kvinnan registreras då som förälder, inte som mamma, i folkbokföringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg