tisdag 8 september 2020

Vilken vecka kan man göra abort

I början är blödningen ungefär som en mens eller kanske lite mer, sedan avtar den. Oftast får du med dig ett graviditetstest hem, som du kan göra efter – veckor. Det är en mindre operation.


Till vilken vecka kan man göra abort ? Alla har rätt till fri abort till artonde graviditetsveckans slut.

Efter vecka krävs tillstånd från Socialstyrelsens rättsliga råd. Vecka är den sista veckan för abort. Hur mycket kostar en abort ? Abort kan göras på två sätt. Medicinsk abort är vanligast och innebär att du får ta två sorters tabletter som gör att graviditeten avbryts.


Vilket sätt som används beror bland annat på hur länge du har varit gravid. Kirurgisk abort innebär att graviditeten avbryts genom en liten operation. En kirurgisk abort innebär att man gör ett fysiskt ingrepp, även kallad skrapning.

Gör man en sen abort använder man sig av den så kallade två-stegs-metoden. Läs mer om hur man gör och vad medicinsk och kirurgisk abort innebär. Det finns en myt om att tonårstjejer skulle göra flest aborter av alla. De flesta aborter görs av kvinnor mellan som är mellan och år gamla. Nästan alla aborter görs innan 13:e graviditetsveckan och kallas tidiga aborter.


Innan vecka kan dessa göras med hjälp av ett ”abortpiller”. När kan man senast ta en abort , vilken vecka ? Under denna period får abort endast göras vid så kallades ”synnerliga skäl” och det är Socialstyrelsens rättsliga råd som tar beslut om abort. Jag kan själv dela med mig utav min historia, varför vi valt att göra bort, hur jag känner m. När jag var 20år fick jag mitt första barn med min sambo, 5år senare föddes vår son. Här kan du göra abort Om du blivit oönskat gravid bör du så fort som möjligt kontakta en barnmorskemottagning eller abortmottagning på närmaste klinik. Enligt den lagen kan man göra abort fram till slutet på den artonde veckan av graviditeten, och av vilken anledning som helst.


Efter den artonde till den tjugoandra veckan krävs tillåtelse från Socialstyrelsen som kan ges på grund av exempelvis att fostret eller kvinnan lider av svåra sjukdomstillstånd. Jo, fast man ska ju ge barnet ett värdigt liv i år därefter också. Man ska komma ihåg att det är extremt få aborter som sker så pass sent som de sena lagstadgade veckorna.


Det här är jag: jag är för abort , det är jag. Sedan dess har lagen förändrats och numera kan man göra abort av vilken anledning som helst fram tills slutet av vecka 18.

Fram till vecka nio kan man själv välja metod. För att ta reda på vilken graviditetsvecka man är i utgår man från senaste mensens första dag. Man räknar alltså inte från själva befruktningstillfället. När man blir gravid är man alltså redan i tredje veckan. Men det är alltid en läkare som är ansvarig för aborten.


Man ångrar aldrig ett barn, men man kan verkligen ångra en abort. Jag ångrar detta så djupt och jag hatar mig själv för det beslut jag fattade. Jag dömer ingen som fattar samma beslut, men man ska veta att det inte är som barnmorskorna säger alla gånger.


Det värsta kan hända och det är att du ser barnet hänga från ditt underliv. Två-stegs-metoden – sen abort. I vilken vecka kan man senast göra abort ? Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst. Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta del av.


Tillåtet fram till vecka om två läkare anser att mamman riskerar allvarlig fysisk eller psykisk ohälsa eller att barnen har en svår sjukdom. Om kvinnan har blivit våldtagen krävs ett läkarutlåtande och en polisrapport. Finland: Kvinnor under och över får göra abort fram till 12:e veckan oavsett anledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg