onsdag 16 september 2015

Korta dikter om döden

Var bara en Joker precis som ett kort. Utkastad på hårda gatan i smuts och lort. Mitt hjärta ger upp men mina tankar ser. En ljus himmel öppnas och tar mina problem. Svävar mot himlens blå, svävar mot annat land.


Hade bränt min glöd och vilar i guds hand.

Må mina nära veta om min sorgliga död. Från livet till döden är steget så kort. O, djupa sorg - att skiljas från varann! Det är en sorg, som ej tår lindra kan. O rym låt din klarhet begjuta Förvissningens ord att livet aldrig skall sluta i stoft och jord.


Om än världen rämnar, Herrens nåd står kvar. Trygg är den som lämnar sig i hans förvar. Dikter om döden – Dikt av 20.

Döden betyder ingenting. Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum. Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande. Kalla mig vid mitt vanliga namn.


Tala till mig sådär som Du alltid gjort. Ditt tonfall, Håll sorgen borta från Din röst. Inriktning: begravningsdikt, dikt begravning, dikt om döden , dikt om sorg, dikt till begravning, dikt till per oscarsson, per oscarsson, sorgedikt, tillägnat per oscarsson. Jorden skall minnas dig så som den minns gräset och skogarna, det multnande lövet. Så som myllan minns och så som.


Begravningsdikter behöver inte vara poesi. Man kan också ta inspiration från musikens värld och välja några rader ur en sång istället för en vanlig dikt. Kanske den avlidnes favoritartist har skrivit några strofer som handlar om livet eller döden. Alla tårar kommer, sedan kommer mörkret, alla hjärnspöken kommer och säger att det jag gör är värdelöst. Och ändå inte, för om igen så står jag här, jag har kommit över många motgångar.


Jag vet att jag kan klara detta, jag vet att om jag bara vill så kommer jag klara det. Det måste gå bra, det måste bara det. Och i anden har jag ilat mot de formlösa lan där det käraste vi kände skall bli glömt.

Till en vild och evig längtan föddes vi av mödrar bleka, ur bekymrens födselvånda steg vårt första jämmerljud. På grund av upphovsmannarättsliga skäl har vi varit tvungna att ta bort verser och dikter förutom nedanstående där författarna givit sitt tillstånd. Denna dikt är hämta med tillstån ur boken ”Sakna dikter ur sorgen” av Ewa Åkerlind.


Dom senaste dikterna om döden. Så mycket ni alla har att säga så mycket som viktigt för er är så kort i detta era liv är. Om du har begravningsdikter som du vill dela med dig av kan du skicka dem till oss så publicerar vi den här. Skicka in din begravningsdikt.


Det finns naturligtvis oerhört mycket att säga om varje enskild dikt som skrivits av Karlfeldt, långa som korta , berömda eller mindre berömda. Om man tänker på att det finns hundratals dikter som berör en ofantlig mängd ämnen, så inser man först att det finns mycket att diskutera, och att det är omöjligt att gå igenom allt. Han gjorde det nog men ingen förstod den bönen, ingen såg handen han sträckte ut. Just nu upplever jag samma hjälplöshet, jag din mor.


Till slut ser man ingen annan vän än döden , han. Ingen vill tro att det är sååå illa. Hjärt-Lungfondens skriftserie ger dig heltäckande information om hjärt-, kärl- och lungsjukdomar och det senaste inom forskningen.


Alla skrifter är faktagranskade av medicinska experter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg