fredag 26 juni 2020

Vacker dikt om kärlek

Strunta i om bilen fastnar i trafiken eller om prästen verkar vara svårt förkyld. Ni ser varandra - och allt annat blir utan betydelse. Hur kan jag säga om din röst är vacker. Jag vet ju bara, att den genomtränger mig. Behöver du förslag för kärleksdikter?


Då har du kommit till rätt ställe.

Vi har samlat flera fina och vackra dikter om kärlek. Ofta handlar kärleksdikter om kärleken mellan en man och en kvinna, men en dikt som jag fastnade för häromdagen var Till Eva av Sonja Åkesson. Den handlar om starka vänskapsband mellan två väninnor. Frustration att vi inte förstod varandra och den ohälsosamma relationen.


En man som når ett främmande land och söker kärlek och trygghet misslyckas. Då kvinnan i hans drömmar är lika vilsen som han. Jag är glad för det fina vi hade, det kommer jag aldrig glömma. En kärlek är alltid en kärlek och den dömmer man aldrig.


Det är inte bara under vigseln man kan använda sig av vackra dikter om kärlek på ett bröllop.

Varför inte ha en bröllopsdikt med i programmet eller kanske texta dikten på en fin skylt som ni kan smycka festlokalen med. Det finns många ställen en kärleksdikt skulle passa bra under just ett bröllop. Kärleksdikter – fina och vackra dikter om kärlek. Alla tårar kommer, sedan kommer mörkret, alla hjärnspöken kommer och säger att det jag gör är värdelöst.


Och ändå inte, för om igen så står jag här, jag har kommit över många motgångar. Det måste gå bra, det måste bara det. Dikten är nog mest känd för sin första del ”Vara vit mans slav” – men ställd bredvid sin andra del, som handlar om den vita husbonden, blir det en dikt som snarare handlar om tvåsamhetens omöjlighet.


Den börjar så här: Den som finge sticka från gumgnäll och köld. Men nä: man är för hämmad! Tips på vacker dikt om tid och kärlek - morgongåva. Min blivande make älskar klockar så tänkte köpa en i morgongåva och skriva en dikt om tid för kärlek.


Citat om hur kärlek känns. Om du saknar kärlek i ditt hjärta. En vacker dikt till din älskade på Alla Hjärtans Dag.


Ett perfekt sätt att uttrycka din kärlek och uppskattning för din älskade på Alla hjärtans dag är med en kärleksdikt. Antingen du använder dikter från kända poeter eller själv skriver några rader, kommer en dikt att få din älskade att känna sig speciell och omtyckt. Edith Södergran skriver också vackert.


Och som en kvinna satt jag vid ditt bord och drack en skål med vin och andades in doften av några rosor.

Du fann att jag var vacker och liknade något du sett i drömmen, jag glömde allt, jag glömde min barndom och mitt hemlan jag visste endast att dina smekningar höllo mig fången. Dina ögon var så fina och dina läppar så mjuka. Om man önskar läsa upp en utvald dikt under begravningsceremonin kan det vara en god idé att på förhand avtala om detta med prästen eller den borgerliga officiant som håller i ceremonin. Tack för lånte av en fantastisk dikt , vår kärlek har funnits i år men först nu har vi fått förvekliga och njuta av den, år senare.


Och din röst var så vacker. Ni har förverkligat vår vigsel med er fantastiska underbara dikt som säger allt vad äkta riktig kärlek är Tack för lånet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg