måndag 22 februari 2016

Hantera konflikter på jobbet

Läs också: Hantera giftiga medarbetaren på rätt sätt. Då underlättar det om du har en plan som du kan följa. Det finns ingen universallösning som passar alla konflikter. Men det finns beprövade metoder för hur du kan förhålla dig till och hantera en konflikt. En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter.


Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och lösa konflikter på arbetet.

Arbetstidsstudier visar att ledare lägger upp till av sin arbetstid på att lösa konflikter. Det motsvarar den tid du är på semester varje år. Har ni konflikter på jobbet ibland? Då är det som på andra arbetsplatser, konstaterar experten Lars Larsson.


Men det går att lära sig hantera konflikterna och styra dem mot något vettigt. Lars Larsson är expert på ledarskap och kommunikation och varvar också konsultuppdrag med att bedriva psykoterapi. Du ska inte ”vinna” en konflikt på jobbet.


Att vinna en konflikt innebär bara att du uppnår det resultat du vill, oavsett vad den andra parten vill och tycker.

Eftersom de underliggande problemen därmed inte lösts kommer de att dyka upp igen förr eller senare. Därför är det mycket bättre att sikta på att lösa konflikten. En typ av konfrontation handlar om att påminna konfliktdeltagarna om deras roll: de finns på arbetsplatsen för att göra ett jobb och detta kräver faktiskt att de lever upp till en rad åtaganden och förväntningar.


En annan konfrontationstyp handlar om var och ens ansvar för arbetsmiljön, när det gäller hur man hanterar konflikter. Många konflikter beror på missförstånd. En olöst jobbkonflikt ställer till det för både individerna och arbetsplatsen. Den kan leda till sämre effektivitet och kreativitet, personligt lidande och dåligt klimat på jobbet.


Konflikter kan också påverka. Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer. Lär dig förstå en konflikt , och grunderna i konflikthantering. En ny bordsgranne som har privata samtal alldeles för högljutt i telefon, som inte upplevs ta lika stort ansvar eller rent av fjäskar uppåt.


Detta är typiska situationer som kan bli startskottet för en konflikt mellan två kollegor på kontoret. Oftast får du som chef aldrig veta något om problemen. Att förebygga och hantera konflikter är en viktig del av det. Därmed inte sagt att det är lätt. En viss oro kan också infinna sig.


Vem råkar ut nästa gång?

I organisationer där yxor används för att hantera konflikter minskar kreativiteten, eftersom man blir rädd för att sticka ut hakan. Om vardagslivets konflikter på arbetsplatsen och hur de kan hanteras ges ut på Konsultförlaget Uppsala. Håll huvudet kallt, annars gör du förmodligen bara saken värre.


Så hanterar du konflikter på jobbet. Experten tipsar om hur du ska bete dig när det hettar till på jobbet. Vivian Rössner Wejke vet. Modellen är framtagen av Maj-Britt Gustafsson Wallin på Embege consulting AB.


Upplever du att ni är i riskzonen för konflikter och vill förebygga dessa i er verksamhet så kan vi även utbilda era HR och chefer i hur man kan förebygga och hantera konflikter på ett bra sätt. Hör av dig via formuläret nedan för mer information. Oavsett hur lynnig eller frustrerande din kollega är. Retorikexperten Elaine Eksvärd hjälper dig att hantera konflikten på snyggast sätt. Jag skulle vilja bli lite bättre på att hantera konflikter på jobbet.


Hur ska jag hantera konflikter på jobbet ? Kan du hjälpa mig med några tips? Ibland uppstår friktion och problem. SVT Nyheter ringde upp konfliktlösnings-experten Thomas Jordan och ställde några frågor om vad man kan göra när det blir bråkigt – eller någon blir mobbad – på jobbet. Du hamnar i ett underläge i en konflikt , du kan till exempel inte försvara dig mot den behandling du utsätts för på jobbet av en eller flera kollegor.


Du försöker åtgärda ett problem eller en konflikt , men oavsett vad du gör – kanske försöker ändra på ditt beteende – så hjälper det inte. Hur du hanterar konflikter är avgörande för hur dina relationer ser ut på arbetsplatser, såväl som hemma. Det har en avgörande betydelse för hur du själv mår och vad du kan prestera tillsammans med andra människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg