torsdag 20 augusti 2015

Grupphandledning metoder

Vad innebär grupphandledning ? Innan jag svarar på frågan vill jag slå fast att det finns olika former av grupphandledning. Det är därför viktigt att du som beställare vet vad du vill åstadkomma. Om du till exempel vill utveckla din personal inom något specifikt kompetensområde kan t. Metoder för självreflektion Det jag brukar kalla ”själv­reflektion” innebär att varje medarbetare ges utrymme att sätta ord på vad som inspirerar och begränsar dem i arbets­gruppen.

På så sätt lotsas deltagaren till en ökad förståelse för vad som krävs för att just hon eller han ska kunna bidra till ökad trivsel och bättre resultat på arbetsplatsen. Nära hälften av grupperna hade handledning som pågick i mer än ett år, två till tre timmar varannan vecka. Grupphandledning var helt dominerande med av samtliga former av handledning. De tre vanligaste handledningsmålen var enligt arbetsledarna ökad självinsikt ( ), och stöd ( ) samt utbildning i arbetsmetoder ( ). Processhandledning – Sker i form av grupphandledning för att skapa ett gemensamt arbetssätt och bemötande kring individer med speciella behov.


Tänk att både formen och innehållet av handledningen kan skilja sig från varandra beroende på resultatet av kartläggningen och analys av situationen. För att kunna ge genuin hjälp behöver man få bli berörd av den andres utsatthet.

Vidare undersöks hur grupphandledning kan bidra till personalens välbefinnande samt vilka egenskaper handledaren bör besitta. Studien utgår från en hermeneutisk forskningstradition med en kvalitativ ansats. Vi kan av vår undersökning utläsa att de metoder som specialpedagoger använder i reflekterande handledning bottnar i en psykodynamisk systemteori, där handledaren ställer sådana frågor som ska få de handledda att öka medvetenheten av sitt handlande. Kort sagt att göra det omedvetna medvetet. I många grupper finns det individer som i ovanligt hög grad hanterar sitt uppdrag, och under handledningen får övriga deltagare möjlighet att pröva de metoder som dessa människor använder sig av.


För- och nackdelar med olika metoder kan diskuteras i gruppen. Erbjuder grupphandledning , chefsstö och utbildning inom psykosociala verksamheter med hjälp av kreativa metoder. ReDO: grupphandledning med arbetsterapeut. Handledningen blir ett viktigt forum som underlag för professionellt förhållningssätt och bedömningar liksom egen yrkesmässig utveckling under trygga former. För att arbeta med yrkesmässig grupphandledning krävs fördjupad kunskap inom området och därför har vi skapat denna skräddarsydda utbildning för dig.


Utbildningen vänder sig till personal som arbetar eller ska arbeta med yrkesmässig grupphandledning inom psykiatrin. Vi står för att bistå gruppen med praktiska metoder och beprövad vetenskapliga teorier gällande tex utvecklings- och gruppsykologi, grupprocesser, krisreaktioner, konflikthantering mm. Kreativa metoder med grund i salutogent tänkande är användbart i en bred yrkesutövning. Detta då den mesta handledning som bedrivs med yrkesverksamma har formen av grupphandledning.


Psykosocial Handledning är “en etablerad form av stöd men också utveckling i yrkesrollen för personal som i sin profession har till uppgift att möta och.

Med språksystemisk avses dels det system som den handledde ingår i och dels klientens system. Att via olika metoder beredas möjlighet att uttrycka tankar och känslor kring dessa system bidrar till utveckling och avlastning för i första hand personalen men också sekundärt för klienten. Det finns, som vi ser det, fördelar med båda.


Den skrivna handledningsdiskursen, vilken huvudsakligen består av förmedlad erfarenhet, har ökat påtagligt i omfattning under de senaste decennierna. I grupphandledning utgår jag från klientens bästa och barnet i fokus i barnavårdsärenden. Socialarbetaren får tillfälle att arbeta med sina egna svårigheter i ett ärende med frågan , ”varför känner jag så här” eller ”vad har påverkat mitt beslut åt det ena eller andra hållet”. Fokus vid metodfrågor är att utveckla en metodförtrogenhet.


Skickas inom 5-vardagar. Målet med förskolegruppernas grupphandledning var att förbättra de kollegiala relationerna vilket också är innehållet och effekten i deras handledning. Handledaren möter lärare utifrån en mall där alla förväntas följa en viss process. I processen ingår metoder , frågetyper och strukturer för att kunna vägleda i kunskaper, genomförande och reflektioner efteråt.


Det är inte handledaren som väljer dessa utan de är redan utvalda. För att nå dessa mål använder jag mig av, beroende på grupp, indivi område och frågeställning, främst ett systemiskt processinriktat förhållningssätt på psykoanalytiskt grun men där även kognitiva och beteendeinslag och metoder finns med. Genom handledning belyses egna insatser och på så sätt kan den också sägas ge en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg