fredag 31 juli 2020

Träffa en psykolog

Hos oss arbetar över 1leg. Träffa någon helt utan väntetid eller remiss. Ta del av dina journalanteckningar. Säker inloggning via ditt bankid. Om psykisk ohälsa och behandling.


Vill du jobba som psykolog hos oss?

Legitimerade behandlare över hela sverige. Hitta en samtalskontakt som passar dig. Maila eller ring och boka in en samtalstid! Sanningen är däremot att det råder brist på psykologer på många håll i landet och det är vanligt att man får vänta i månader innan man får träffa någon. Tecken på att du borde träffa en psykolog eller psykoterapeut.


Har du haft en dålig dag? Det är ofta svårt att skilja mellan ”normal” nedstämdhet och psykisk ohälsa. När bör man egentligen göra slag i saken och faktiskt träffa någon att prata med?


Psykoterapi är en behandlingsmetod som oftast innebär att du går och pratar med en psykolog eller psykoterapeut.

För att vara säker på att den du träffar är legitimera ska du gå till en behandlare som har en yrkeslegitimation som är utfärdad av Socialstyrelsen. Lider du av ångestyndrom, panikångest, depression? Ja, på KRY arbetar legitimerade psykologer som du kan träffa via videosamtal, alla dagar, på en tid som passar dig. Våra psykologer hjälper både barn och vuxna. Vid behov inleds KBT behandling, då man träffar samma psykolog vid upprepade tillfällen.


Oftast brukar det vara så att en husläkare skriver remiss till en kontakt med psykolog , oftast till de psykologer som är knutna till vårdcentralen, i annat fall till psykiatrin där du bor. Naturligtvis måste läkaren få veta lite om varför du önskar få träffa en psykolog , men som regel behöver de inte veta särskilt mycket. Alla är legitimerade och du kan boka en av dem var nånstans du än befinner dig. Allt du behöver är internetuppkoppling samt en mobil eller surfplatta.


För en del kan det kännas stigmatiserat att be om hjälp. Andra kanske har tänkt på det länge men inte orkat ta tag i sina problem på allvar. Skjut dina förutfattade meningar åt sidan och oroa dig inte över vad din nära och kära kommer tänka när du berättar att du träffar en psykolog. Mindler psykolog i Malmö. Måste psykologen veta allt om mig?


Du är inte tvungen att berätta något du inte vill dela med dig av, men kom ihåg att detta är ett proffs som vill hjälpa dig. Alla psykiater är inte utbildade i kognitiv psykoterapi, det är olika. En del har psykodynamisk inriktning, en del kognitiv psykoterapi och en del kognitiv beteendeterapi (KBT) som inriktning.


Jag fick vänta ett tag på att få träffa en psykolog.

Det är långa väntetider både på vårdcentralen och inom psykiatrin, och trots att jag var en prioriterad patient tog det nästa två månader innan jag fick en tid. Jag har inte sökt hjälp av psykologer tidigare och visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Hos Doktorkan du träffa erfarna psykologer via chatt eller video på vardagar och helger kl. Vi erbjuder både enstaka psykologbesök och digital terapi (KBT-behandlingar) för bland annat depression, ångest, sömnbesvär och stress. Chatt eller videosamtal.


Digitala psykologsamtal är kostnadsfria. Få tid hos en psykolog. Funderar du på att träffa en psykolog onlne? Eller att du oftast får träffa en psykolog samma dag som du söker?


Läs vidare så ska vi berätta hur det. Få hjälp med depression, stress, sömn, ångest, sexuella besvär mm. Jag träffar en psykolog eftersom jag behöver organisera mina tankar, hantera mina känslor och lära mig att leva bättre.


Jag träffar denne eftersom det får mig att må bra, eftersom det hjälper mig att finna de resurser jag behöver, för att tackla livet och finna lycka. Boka en tid som passar dig. Psykologen ringer upp dig i appen på den tid som du har bokat. Det första besöket består av en bedömning av de besvär du söker hjälp för.


Hur många gånger man träffar en psykolog varierar. I vissa fall räcker ett eller ett fåtal besök, i andra fall kanske du och din psykolog påbörjar en KBT. Mamma sa ibland att hon skulle ringa någon psykolog , men det blev aldrig av.


Jag mår fortfarande väldigt dåligt ibland men har bestämt mig för att än en gång försöka ta tag i allt. Nästa vecka ska jag besöka en psykolog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg